
Henk Wiggers neemt na 14 jaar afscheid van Verzekeruzelf.nl
In de vorige eeuw, in maart 1999 om precies te zijn, vroeg Henk Wiggers of ik een paar uurtjes voor hem had. Die paar uurtjes hebben mijn leven totaal veranderd. ‘Ik heb een idee’, zei Henk. ‘En ik zoek iemand zoals jij om het in de markt te zetten’. Henk was al jaren klant van mijn marketingbureau, en in die zes jaar hadden we een vriendschap opgebouwd. Hij was toen directeur van een verzekeringsbedrijf. Ik had vooral slechte ervaringen met verzekeraars en tussenpersonen en was nou niet bepaald geïnteresseerd in verzekeringen. Voor mij gedroegen verzekeraars zich als paraplufabrieken; je krijgt een paraplu als de zon schijnt en ze pakken hem weer af als het gaat regenen. Henk zijn idee bood een kans om daar iets aan te gaan doen.
Wat je zelf doet, kan een ander niet fout doen
‘Wat doen verzekeraars nou precies?’ vroeg Henk mij. Zonder mijn antwoord af te wachten vervolgde hij; ‘ze maken dossiers’. Niet begrijpend keek ik hem aan. ‘Een dossier is een stapeltje papier met fouten erin dat je kwijt bent’, legde Henk uit. Ik was meteen bij de les door deze prikkelende definitie. Aangemoedigd door mijn reactie vervolgde Henk triomfantelijk: ‘..en ik weet hoe je die fouten kan voorkomen, en hoe je een dossier meteen kan vinden.’ ‘Vertel!’ riep ik uit. ‘Het is eigenlijk heel simpel’ zei Henk. ‘Als je zelf je naam op moet schrijven, maak je geen fouten. Jij heet Cooler. Maar als iemand jouw naam hoort en moet opschrijven, schrijven ze dat waarschijnlijk met een K en één O. Je zult mensen altijd moeten corrigeren. Het probleem zit hem dus in de overdracht’. ‘Klopt precies‘, zei ik.
Internetwinkel voor verzekeringen
‘Het tweede deel van mijn oplossing ligt op het internet’, vervolgde Henk. ‘In Amerika zijn er al websites met meer dan 10 miljoen bezoekers per dag. Ik geloof dat internet niet alleen geschikt is voor het delen van informatie, maar ook steeds vaker gebruikt zal worden voor transacties. Als wij een internetwinkel maken met verzekeringen waar mensen zelf hun gegevens kunnen invullen, krijgen we foutloze dossiers. De technologie zorgt ervoor dat we de dossiers makkelijk terug kunnen vinden’, zei Henk stellig. De puzzel viel bij mij meteen op zijn plaats. Maar om zeker te zijn, wilde ik toch nog weten of er niets bezorgd moest worden bij de klant. ‘Nee, natuurlijk niet’, antwoordde Henk meteen. ‘Een verzekering is een afspraak die je ook digitaal kunt bevestigen. Wow, dacht ik! Het kwartje was gevallen. Een super efficiënt papierloos kantoor waar je klanten je medewerkers zijn en met een enorm bereik. In 1999 werden nog meer dan 70% van de verzekeringen verkocht via tussenpersonen. Zij zetten hun kennis om in vette provisies. De consument begreep toch niks van verzekeren. Maar wij konden hier nu iets aan doen! Mensen de mogelijkheid en voldoende informatie geven om zelf hun verzekeren af te sluiten en te beheren. Kortom: ik was om! Diezelfde middag werden we compagnons. Onze missie: consumenten zelfverzekerd maken.
Zelfverzekerd met pensioen
Nu, 14 jaar later, ben ik op dezelfde leeftijd als Henk was toen hij dit in 1999 met mij besprak. Op 1 januari 2014 is Henk met pensioen gegaan. We zijn 14 jaar lang zelfverzekerd in balans geweest. De droom van toen hebben we echt waargemaakt. We hebben ons hart gevolgd, hele moeilijke tijden overleefd en uiteindelijk zelfs prijzen gewonnen. Henk heeft in bijna alles gelijk gekregen. En het gedachtegoed van Henk is daarmee nog even levend als 14 jaar geleden. We zijn nu allang niet meer met zijn tweeën, maar met bijna honderd zelfverzekerde medewerkers en we hebben genoeg inspiratie voor de komende 14 jaar. We nemen Henk in ons hart mee.
Het is precies zoals Frank het heeft geschreven. Ik heb het geluk gehad om toen namens een verzekeraar de eerste gesprekken hierover te hebben gevoerd. Henk kende ik al als directeur van een volmachtbedrijf. Maar ook mij vertelde hij van zijn droom en hij zei bij de start van Verzekeruzelf tegen mij dat vanaf morgen de verzekeringswereld zou veranderen. Verzekeraars geloofden bij aanvang niet dat internetverkoop zo’n vaart zou lopen. Daar hebben ze ongelijk in gekregen. Precies zoals Henk (maar ook Frank) al had aangegeven. Klasse Henk. Heb je toch maar even geflikt.
Tja, momenteel werk ik voor een grote verzekeringsmaatschappij op een callcenter. Deze maatschappij is haar klanten aan het benaderen m.b.t. (woeker)polissen. Ik krijg heel veel schrijnende verhalen te horen, boze, verdrietige, gefrusteerde mensen. Wij hebben de opdracht gekregen koste wat kost achter deze maatschappij te blijven staan. De mensen hebben tenslotte zelf hun handtekening gezet. Erg kort door de bocht vind ik dat. Het gros van de mensen gaat toch af op de “expertise” van de verzekeraar of tussenpersoon. Het treurige is…ik zou die mensen graag willen helpen maar ik kan het niet. Ik ben maar een simpele belmiep zonder verstand van zaken. Het enige wat ik voor ze kan doen is hun verhaal noteren en doorzetten naar de administratie in de hoop dat het bij de hogere regionen terecht komt,tegen beter weten in. Veel klachten ook over tussenpersonen die niet in beweging te krijgen zijn omdat zij geen geld mogen vragen voor “hersteladvies”. Veel mensen zitten klem en kunnen geen kant uit.De verzekeringsmaatschappijen doen dit in opdracht van de AFM. Maar het is, wat mij betreft, gewoon een wassen neus.
Ik weet, dit heeft niets met Verzekeruzelf te maken, maar wilde dit toch even kwijt. Ik hoop dat Verzekeruzelf zo idealistisch blijft.
@ Marja:
Goedemorgen, bedankt voor je reactie. Wij proberen alles inderdaad zo eenvoudig en transparant mogelijk te communiceren. Als je nog tips hebt, dan horen we dat natuurlijk graag.
Op welk telefoonnummer kan ik jullie bereiken?
@ Wendy: Per telefoon zijn wij niet te bereiken: https://verzekeruzelf.nl/telefoonnummer-verzekeruzelf.
Maar als je een mailtje stuurt naar klantenservice@verzekeruzelf.nl, wordt je vraag binnen 1 werkdag beantwoord.