Auto importeren: zo regel je dat

Steeds meer Nederlanders kiezen ervoor om in het buitenland een auto te kopen. Uit cijfers van Autotelex blijkt dat er in 2016 maar liefst 163.744 auto’s werden geïmporteerd. Dat was 18% meer dan in 2015. Dat gebeurt niet voor niks. Met het importeren van een auto kun je flink geld besparen. Wil jij een auto importeren? Hou er rekening mee dat dit veel voorbereiding vraagt en je de nodige tijd zal kosten. Met ons stappenplan maak je alvast een vliegende start.

Auto importeren: volg deze 6 stappen

Vanaf het moment dat je besluit een auto te gaan importeren totdat je er een rijklaar voor de deur hebt staan, zijn er in ieder geval 6 stappen om te doorlopen. Wij zetten ze voor je op een rij:

  1. Kies een auto die bij je past
  2. Het is belangrijk dat je voor ogen hebt wat voor auto je wil gaan kopen. Maak voor jezelf duidelijk waarvoor je de auto gaat gebruiken, hoeveel personen je met de auto wil gaan vervoeren, wat je eraan uit wil geven en wat voor soort auto je mooi vindt. Heb je nog geen idee voor wat voor auto je wil gaan of ben je benieuwd welke bij jouw persoonlijkheid past? Doe de test ‘Welke auto past bij mij?’ en je weet het binnen een paar minuten.

    Heb je een auto voor ogen? Tijd om op zoek te gaan. Het aanbod in bijvoorbeeld Duitsland is erg groot. Er zijn diverse sites zoals Mobile.de of Autoscout24.de waar je je toekomstige droomauto misschien wel tegenkomt.

  3. Bereken van de BPM
  4. BPM staat voor belasting van personenauto’s en motorrijtuigen. In Duitsland en België betalen autokopers geen BPM. Hierdoor zijn auto’s in deze landen goedkoper dan in Nederland. Importeer je een auto? Dan moet je alsnog de BPM betalen.

    Hoeveel BPM moet ik betalen?
    De hoogte van de BPM is onder andere afhankelijk van de CO2 uitstoot, de leeftijd en de waarde van de auto. Je kan de BPM op drie manieren berekenen. Aan de hand van:
    Een koerslijst (tegen handelswaarde)
    Een forfaitaire tabel (afschrijving op basis van een vaste tabel)
    Een taxatierapport (alleen voor motorrijtuigen met meer dan normale gebruiksschade, en voor motorrijtuigen die niet in een koerslijst voorkomen)

    Per berekening kan het verschillen hoeveel BPM je moet betalen. Je mag zelf de voordeligste optie kiezen. Bekijk dus goed welke berekening voor jou het beste uitpakt. De BPM calculator van Autoweek kan je hierbij helpen. Deze maakt automatisch twee berekeningen voor je.

  5. Auto kopen
  6. Heb je de auto gevonden die je wilt importeren? Ga dan eerst eens een proefrit maken. Zo ontdek je of de auto fijn rijdt en of alles werkt. Controleer goed of de remmen, lichten en knoppen het allemaal doen. Is de proefrit geslaagd? Bekijk dan het onderhoudsboekje. Hierin staat precies welke onderhoudsbeurten en reparaties de auto heeft gehad. Ook vind je hierin de kilometerstand terug. Controleer altijd of deze logisch is. Is alles in orde? Dan kun je overgaan tot de koop van de auto. Bij (bijna) elke autoverkoper is er wel onderhandelingsruimte. Maak hier gebruik van. Zorg er bij het tekenen van het koopcontract voor dat er duidelijke afspraken zijn over de betaling, aflevering en eventuele garantie.

  7. Transport naar Nederland
  8. Wanneer je de auto hebt gekocht moet je deze nog naar Nederland zien te krijgen. Je kan ervoor kiezen om de auto op een trailer of auto-ambulance te (laten) vervoeren. Het voordeel hiervan is dat je geen kentekenbewijzen nodig hebt en de auto niet hoeft te verzekeren omdat er niet mee gereden wordt.

    Wil je de auto vanuit het buitenland naar Nederland rijden? Dan wordt het wat lastiger. Je kunt in het buitenland een tijdelijk kenteken aanvragen. In Duitsland heet dit bijvoorbeeld het “Kurzzeitkennzeichen”. Nadeel hiervan is dat je er niet mee in Nederland mag rijden. Doe je dat wel? Dan ben je niet verzekerd en riskeer je een boete. Je moet je dan apart verzekeren vanaf de grens en zal daar de kentekens moeten wisselen: niet ideaal.

  9. Kenteken aanvragen
  10. Heb je de auto naar Nederland vervoerd? Dan moet deze een Nederlands kenteken krijgen. Dit kun je regelen bij de RDW. Met een gratis eendagskentekenbewijs kun je op de dag van de keuring heen en weer rijden naar een RDW keuringsstation. Dit eendagskenteken moet je wel apart verzekeren. Neem hiervoor contact op met je verzekeraar.

    Bij het keuringsstation laat je de auto keuren en vervolgens doe je direct de BPM-aangifte. Binnen vijf werkdagen ontvang je een e-mail van de belastingdienst met een digitale acceptgiro om de BPM te betalen. Wanneer de betaling bij de belastingdienst is ontvangen wordt er fiscaal akkoord gegeven aan de RDW. Vervolgens ontvang je binnen enkele dagen de kentekenpapieren per post. Met deze papieren kun je kentekenplaten laten maken bij een dealer.

  11. Auto verzekeren
  12. Vanaf het moment dat het kenteken op jouw naam staat en je de weg op kunt moet je de auto verzekeren voor wettelijke aansprakelijkheid (WA). Je kunt ook kiezen voor een uitgebreidere dekking door de auto WA Beperkt Casco of WA Volledig Casco te verzekeren. Weet je niet goed welke dekking je moet kiezen? De dekkingkiezer helpt je hierbij.

    Heb je alles geregeld? Dan kun je zelfverzekerd de weg op en gaan genieten van je nieuwe, geïmporteerde auto!

Wil jij een auto importeren of heb je dat al eens gedaan? Laat me weten hoe je dit aanpakt of hebt aangepakt in een reactie.

Tags

Gerelateerde berichten

4 reacties op “Auto importeren: zo regel je dat”

  1. Wat niet duidelijk is vanuit dit stappenplan, is hoe je zelf legaal en verzekerd een gekochte auto uit bijvoorbeeld en Duitsland uit en Nederland in kunt rijden. U schrijft alleen over Duitsland uit en over in Nederland 1 dag een kenteken voor de keuring bij de RDW.

    1. Beste JW Grapendaal,

      Je zou ervoor kunnen zorgen dat wanneer je Nederland binnenrijdt, dat je van te voren een keuringsafspraak bij de RDW hebt gemaakt, en een eendagskenteken hebt aangevraagd (en deze hebt verzekerd). Op deze manier kun je verzekerd naar het keuringsstation rijden.

      Met vriendelijke groet,
      Verzekeruzelf.nl

  2. Beste Verzekeruzelf.nl,
    Wat is verkeerd aan een Nederlandse verzekering af te geven op het tijdelijke buitenlandse kenteken. Het voertuig is voor de buitenlandse verzekering in het betreffende buitenland verzekerd en in Nederland op de Nederlandse verzekering. De grens is ook de scheiding van het verzekerde gebied.
    Een argument dat het voertuig een APK moet hebben, wil zeggen dat de verzekeringsmaatschappij geen vertrouwen in de buitenlandse APK (TÜV in Duitsland) heeft.
    Het argument dat een buitenlands kenteken niet Nederlands verzekerd kan zijn, is volgens mij een administratieve kwestie.
    In het kader van de Europese eenwording zou dit weer een stap in de goede richting zijn.
    Met vriendelijke groet, Ben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close