Ben ik als automobilist verantwoordelijk bij een aanrijding met elektrische fiets?

De elektrische fiets wordt in Nederland nog steeds populairder. In 2018 waren vier van de tien verkochte fietsen elektrisch, tegen minder dan een derde in 2017. Van de totale omzet in de branche bestond maar liefst twee derde van de omzet uit verkopen van elektrische fietsen. Toch geeft 45% van jullie aan dat een elektrische fiets gevaarlijk kan zijn. Vooral mensen die met enorme vaart over de weg fietsen kunnen volgens jullie voor gevaarlijke situaties zorgen.

Meer verkeersdoden met fiets dan met auto

Daar komt dan ook de keerzijde van de medaille; uit onderzoek van het CBS blijkt dat het aantal verkeersdoden met een fiets in 2017 voor het eerst hoger lag dan het aantal doden in een auto. Een kwart van deze fietsslachtoffers verongelukte op een elektrische fiets. Opvallend is dat vooral het aantal mannelijke verkeersslachtoffers op een fiets toenam.

Natuurlijk zijn er meerdere factoren die van invloed zijn op de stijging in het aantal verkeersdoden met de fiets. Daarom werkt de overheid hard aan maatregelen om fietsen veiliger te maken. Zo komt er vanaf juli een verbod op telefoongebruik op de fiets. Meer lezen?

Wie is aansprakelijk bij een aanrijding: automobilist of fietser?

In Nederland worden fietsers en voetgangers gezien als “zwakke” verkeersdeelnemers. Dit wil zeggen dat zij kwetsbaarder zijn in het verkeer dan bijvoorbeeld de automobilist. Bij een aanrijding met een fietser of voetganger is een automobilist volgens de wet in principe altijd aansprakelijk. Alleen wanneer de automobilist “overmacht” kan bewijzen, kan de fietser of voetganger aansprakelijk worden gesteld.

En hoe zit dat bij een aanrijding met elektrische fiets?

Vaak kunnen elektrische fietsen een stuk sneller dan een normale fiets. Een elektrische fiets is een fiets met trapondersteuning. Dit wil zeggen dat je als bestuurder moet blijven trappen om vooruit te komen. Er zijn twee soorten elektrische fietsen:

  • Elektrische fiets met een snelheid tot 25 km/u
  • Elektrische fiets sneller dan 25 km/u

Door deze verschillen vallen elektrische fietsen niet allemaal in dezelfde vervoersmiddelencategorie. Een standaard elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 km/u valt in de categorie fietsen. Een elektrische fiets die harder dan 25 km/u kan, valt echter in de categorie bromfiets. Voor deze fiets is dan ook een bromfietsrijbewijs nodig.

Kan een bestuurder van een elektrische fiets ook verantwoordelijk zijn?

Ja en nee. Een bestuurder van een elektrische fiets tot 25 km/u wordt ook wel gezien als “zwakke” verkeersdeelnemer en is vrijwel nooit verantwoordelijk voor de aanrijding, tenzij je als automobilist overmacht kunt bewijzen. Heb je een aanrijding met een elektrische fiets die sneller dan 25 km/u kan? Dan is het afhankelijk wie de aanrijding veroorzaakte. 

Zorg in ieder geval dat je een goede autoverzekering hebt. Zo ben je als automobilist goed verzekerd in het geval van een aanrijding.

Bronvermelding

Koninklijke RAI Vereniging, “Zonnig 2018 stuwt omzet fietsbranche naar record”, 1 maart 2019

Centraal Bureau voor de Statistiek, “In 2017 meer verkeersdoden op de fiets dan in de auto”, 25 april 2018

Tags

Gerelateerde berichten

One Comment

  1. Ik ben zelf een vervend hardfietser geweest en ben gewend bij het kruisen van een fietspad in een à twee keer kijken in te schatten of er voldoende ruimte is om mijn weg te vervolgen. Nu zijn er fietsers die trapondersteuning gebruiken en daarbij heel langzaam trappen, waardoor mijn waarnemingen en mijn geheugen in de war raken. Nu ben ik dit beeld van een snel rijdende fietser aan het veranderen en kijk nu vaker om de snelheid beter in te schatten. Het is voor veel automobilisten echt een verandering in het verkeersbeeld en ik vind dat daarover meer bewustwording nodig is, ook bij de fietser. Als je als fietser niet gewend bent om snel te kunnen rijden en dat door middel van trapondersteuning nu wel kunt, dan heb je minder ervaring opgebouwd hoe te handelen met die snelheid in een nootsituatie. Dit moet getraind worden, even als de automobilist moet leren niet meer af te gaan op het geheugen met oude waarnemingen, wat gebeurt als je vermoeid bent. Maar belangrijker in dit verkeer is, dat de fietser ziet dat de automobilist hem of haar gezien heeft en andersom. Wat heb je eraan voorrang te hebben en door onoplettendheid een leven niet hebt kunnen redden. Kijken, kijken, zien en gezien worden, elkaar de ruimte geven en elke verkeerssituatie goed inschatten. In de auto en op de fiets ben je met het overige verkeer bezig en niet met alle rompslomp van je eigen leven. Ben je dat wel , stap uit of af en ga op een bankje zitten en laat je gedachten tot rust komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close