Blijf wakker tijdens het autorijden: 7 tips

Je herkent het vast wel. Eigenlijk ben je te moe om nog te rijden, maar het is nog maar een half uurtje tot je bestemming. “Even doorzetten, ik ben er bijna”, heb jij vast ook wel eens gedacht. In de meeste gevallen gaat dit gewoon goed en kom je veilig thuis. Maar wist je dat er zo’n 2.000 tot 5.000 ongelukken per jaar veroorzaakt worden door slaperige bestuurders? Zo deelden wij eerder al het verhaal van Bas. Net voordat hij thuis was, kreeg hij een ongeluk. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Met onze tips blijf je wakker tijdens het autorijden.

7 tips om wakker te blijven tijdens het rijden

1. Zet de airco aan of een raam open

Merk je dat je vermoeider begint te worden? Zet dan de airco aan. De koele lucht werkt erg goed bij het open houden van je ogen. Lagere temperaturen zorgen er namelijk voor dat je lichaam wakker blijft. Heb je geen airco in de auto? Dan werkt een open raampje ook. Is het erg koud buiten? Neem dan een extra trui of jas mee, maar probeer de verwarming uit te laten. Die warme lucht zorgt ervoor dat je sneller in slaap valt.

2. Draai oppeppende muziek

Een slaapverwekkend deuntje houdt niemand wakker. Zorg er daarom voor dat je oppeppende muziek op hebt staan in je auto. Het liefst muziek die je zelf uit volle borst mee kan zingen. Automobilisten die zingen tijdens het rijden, zijn namelijk meer geconcentreerd en vallen minder snel in slaap. Dance, top 40, rock: wat jou dan ook wakker houdt. Neem ook altijd een cd mee. Op de radio is elk half uur reclame en wordt er veel gepraat. Dat is niet bevorderend voor jouw energielevel.

3. Praat met je bijrijder

Rijdt er iemand met jou mee? Dan heb je alle tijd om eens goed bij te praten. Van een goed gesprek tot slap geouwehoer: je hebt nu toch alle tijd! Fantaseer over de (volgende) vakantie, maak plannen voor het weekend of voer een serieuze discussie. Merk je dat je toch slaperig wordt? Bespreek dit met je bijrijder. Hij kan je ondersteunen totdat je een tankstation of parkeerplaats hebt gevonden om uit te rusten.

4. Stop regelmatig om bij te tanken

En dan heb ik het niet over de auto. Stop regelmatig (bij een tankstation) om jezelf bij te tanken. Schud je armen en benen los, beweeg je schouders en draai met je heupen. Loop eventueel nog even een rondje over de parkeerplaats. Zo voel je je meteen een stuk fitter. Herhaal dit elke paar uur. De overheid adviseert om na elke 2 uur rijden, een kwartiertje rust te nemen. Vrachtwagen- en taxichauffeurs zijn zelfs verplicht om na 2 uur rijden een pauze in te lassen.

5. Kauw op kauwgom

Als je merkt dat je moe bent, kan het helpen om iets te eten. Het beste is om te kauwen op kauwgom. Het zorgt er niet alleen voor dat je bezig bent, maar zorgt er ook voor dat je minder gaapneigingen krijgt. En dat helpt je natuurlijk bij het wakker blijven. Zorg er wel voor dat je suikervrije kauwgom neemt. Van suiker krijg je een snelle energieboost, maar niet veel later voel je je alleen maar vermoeider.

6. Stop voor een dutje

Voel je je slaperig en heb je nog een lange rit voor de boeg? Stop dan even voor een dutje. Het is bewezen dat een powernap van maximaal 30 minuten het meest effectief is, dus zet de wekker en probeer te slapen. Doe na je dutje wat rek en strek oefeningen en maak een korte wandeling. Ben je bang voor inbrekers in jouw auto? Zet je auto dan vlak voor het tankstation onder een lantaarnpaal. Zo ben je goed te zien vanuit het tankstation en krijgen dieven geen kans.

7. Drink koffie

Merk je dat je echt niet wakker kunt blijven? Drink dan af en toe een kopje koffie. Zwart natuurlijk (we proberen nog steeds de suikers te mijden ;)). De cafeïne zorgt voor een tijdelijke energieboost, dus helpt je weer even op weg. Maar zorg ervoor dat je het bij een paar koppen koffie houdt. Drink je te veel cafeïne? Dan kan dit juist leiden tot een zenuwachtig, nerveus en onrustig gevoel. Dat maakt je lange autorit er natuurlijk niet makkelijker op.

Ga zelfverzekerd de weg op

Met onze tips ben je klaar voor je volgende lange rit. Zorg er wel voor dat je auto goed verzekerd is. Want ook al ben jij super fit en klaar voor de volgende kilometers: andere bestuurders kunnen zich helaas ook slaperig voelen.

Hoe zorg jij ervoor dat je wakker blijft tijdens een lange rit? Laat het ons weten in een reactie!  

6 berichten

Plaats bericht
  1. Romano Verdonk

    Sinds een maand geleden heb ik van mijn ouders een Kia gekregen na het behalen van mij rijbewijs. Ik rijd er veel mee en ik wordt ook vaak gevraagd om de BOB te zijn. Deze tips zullen dan zeker van te pas komen in de late avonduren waar ik de verantwoordelijke aan het spelen ben. Handig!

  2. Kiki Wals

    Zeer nuttige tips! Straks ga ik autorijden leren en zekerlijk wil ik zoveel mogelijk nuttige informatie krijgen. Ik wist wel over een tip met koffie maar nu realiseer ik me waarom mijn vader altijd een kauwgum kauwt als wij ’s nachts rijden. Hopelijk zal ik meer verschillende details en tips in mijn toekomstige school leren!

    • Anita Waslander
      Anita Waslander

      Hoi Kiki, wat leuk dat je autorijlessen gaat nemen en dat je je alvast goed aan het verdiepen bent in details en tips! Alvast succes en natuurlijk veel plezier met de lessen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *