Elektrisch rijden: alle voor- en nadelen op een rij!

Steeds vaker zie je ze staan op parkeerplaatsen; laadpalen voor elektrische auto’s. Elektrisch rijden is een nieuwe trend in Nederland die steeds groter wordt. Uit de Elektrisch Rijden Monitor (2018) van ANWB blijkt dat 37% van de Nederlandse consument interesse heeft in een elektrische auto. Maar is elektrisch rijden voor iedereen voordelig? In dit blog zetten wij alle voor- en nadelen op een rij.

De voordelen van elektrisch rijden

  • Kies je voor een full-electric, ook wel volledig elektrische auto? Dan is er geen CO2-uitstoot. Deze auto’s zijn beter voor het milieu vergeleken met een traditionele auto.
  • Een auto opladen is goedkoper dan tanken. Zeker wanneer je de auto thuis oplaadt met energie opgewekt uit zonnepanelen. Ook zijn ritjes naar het tankstation overbodig.
  • De overheid stimuleert elektrisch rijden met fiscale voordelen. Zo betaal je op een elektrische auto geen aanschafbelasting (BPM), geen of minder wegenbelasting (MRB) én profiteer je van een lage bijtelling.
  • Een elektrische auto is stiller dan een traditionele auto. Dit kan overigens ook als nadeel worden gezien voor andere verkeersdeelnemers.
  • Door een hoger motorkoppel trekt een elektrische auto sneller en gelijkmatiger op. Dit zorgt voor een hoger rijcomfort.
  • In een elektrische auto is sprake van minder bewegende delen. Dit zorgt voor minder slijtage en dus minder onderhoudskosten.

De nadelen van elektrisch rijden

  • Om te bepalen hoe goed een elektrische auto voor het milieu is, is het natuurlijk ook belangrijk hoe de elektriciteit, die gebruikt wordt voor de auto, opgewekt is. Hoe groener de elektriciteit, hoe milieuvriendelijker de auto.
  • Ondanks dat elektrisch opladen goedkoper is als tanken, is er ook een groot nadeel: opladen duurt langer dan tanken. Gemiddeld duurt het volledig opladen van een elektrische auto ongeveer 4 uur. Bij snellaadpalen laad je binnen 30 minuten tot 80% op. Deze palen zijn echter niet geschikt voor iedere elektrische auto.
  • Een elektrische auto heeft een kleiner bereik qua kilometers ten opzichte van een traditionele auto. De auto is dus minder geschikt voor lange afstanden.
  • De levensduur van de accu van een elektrische auto is nog onbekend. Hier komt de komende jaren waarschijnlijk meer duidelijkheid over.
  • De aanschafwaarde van een elektrische auto ligt vaak hoger dan een traditionele auto. Daarom is de auto niet voor iedereen toegankelijk.
  • Door een zwaarder gewicht moeten de banden van een elektrische auto eerder vervangen worden dan de banden van een traditionele auto.

Is een elektrische auto de toekomst?

Goed voor het milieu, voordelig in gebruik, voorbereid op de toekomst… Allemaal redenen waarom Nederlandse consumenten voor een elektrische auto kiezen, zo blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor. Het aantal full-electric auto’s in Nederland is de afgelopen jaren dan ook flink gestegen.

Hoe staat jij tegenover elektrisch rijden? Verwacht je in de toekomst een elektrische auto aan te schaffen? Laat het ons weten in een reactie!

Gerelateerde berichten

9 Comments

  1. Ben helemaal geen voorstander van die accu voertuigen.
    Kijk eens voor de benodigde grondstoffen hiervoor !!
    Ben wel voorstander van waterstof.
    Ik heb een heerlijke klassieke auto en die brengt mij overal.
    En die zal ik niet zo gauw opgeven.

  2. Ben het helemaal met Harry eens waterstof is ook goed voor de toekomst en niet zo ingrijpend als alles electrisch bovendien kunnen auto’s makkelijker aangepast worden en als we dan toch van het gas af moeten kun je dat met waterstof beter realiseren qau infrastructuur minder aanpassingen. Dus Waterstof de toekomst..

  3. Verwacht in de toekomst een elektrische auto aan te schaffen, ook omdat benzineauto’s niet meer kunnen worden gekocht.

  4. Zie het er de komende jaren niet van komen. Ten eerste de prijs en daarbij het actieradius, dat is bij nieuw al niet veel en wordt bij een gebruikte nog minder en omdat nieuw niet betaalbaar is wordt je afhankelijk van een gebruikte. Mijn huis staat ook nog eens niet aan de weg waardoor ik afhankelijk zou worden van publieke laadpunten

  5. Nieuwe (elektrische) auto’s produceren kost heel veel energie.
    Ik ben dus zeer duurzaam door mijn 16 jarig benzinebeestje in goede conditie te houden.
    Sterker nog: was tot voor kort juist de levensduur verlengen niet de ESSENTIE van “duurzaam”?

  6. De elektromotoren worden gemaakt met Neodimium magneten. Er is lang niet genoeg Neodymium op de wereld om alle auto’s elektrisch te maken. Bovendien zit er in een moderne windmolen al 1000 kg Neodymium. Er zijn andere materialen voor elektromagneten maar die zijn minder krachtig zodat de motoren dan te zwaar en minder efficiënt worden. Helaas is waterstof geen oplossing, want ook die werken met elektromotoren.

  7. Als het de milieu betreft, zijn de milieulast van het maken en de verwijdering van de grotere accu’s en de meerdere banden niet te vergeten. Ook de afhankelijkheid van de grondstoffen van de accu’s, die alleen in een of twee landen in industrial maat voorkomen.

  8. Electriusche auto’s zijn voor het milieu schadelijker dan een benzine of diesel. De idioten die electrische auto’s als milieu vriendelijk beschouwen, vergeten de productie en na 7 tot 10 jaar de recycling van de accu’s. De grondstoffen voor de accu’s vernietingen gigantische landbouw gronden, doordat al het water voor de landbouw boeren word op geslokt door de mijnnen die de lithium produceren. Ook worden er gronstoffen in Afrika gewonnen door kinderarbeid. De enorm slecht omstandigheden en de vernietiging van de matuur word totaal nooit over gesproken. Een electrische auto moet ook geladen worden en dat kan kan slechta een paar maanden met solar en af en toie met windenergie. De meeste stroom word nog steeds door kolen en gas centrales opgewekt, meer dan 90%. Dus er word een kompleet verkeerd beeld gegeven van de electrische auto. Vooral door de idioten van groenlinks en het zooitje van Rutte. Als men direct de C02 uitstoot met 35% wil verminderen, dan zou iedereen een euro6 diesel moeten gaan rijden. Maar de idioten in Denhaag willen dit niet horen, omdat ze op de een of andere manier beter worden van electrisch auto rijden. Doordat het belasting technisch gunstig is gemaakt door het zooitje van Rutte, zonder enige verbetering van het milieu, rijden er electrisch auto’s . Zonder deze belasting voordeklen, zou bijna niemand electrisch rijden. Wat het is eeen grote oplichterij en leugen dat electrisch beter zou zijn. Er zijn testen waarbij de diesel net zo schoon is als een electrische auto. Ook dat een electrische auto 500.000 km moet rijden om gelijk te komen met een diesel. Het is net als alles wat door het zooitje van Rutte word gezegd, een grote leugen,

  9. De elektrische auto kon wel eens een misser blijken over een jaar of twintig (of eerder) , wat kost de productie van een accu en hoelang gaat hij mee en wat daarna , waar gaan die duizenden accu’s naar toe , wat kan je er nog mee?
    Ik ben sterk voorstander van waterstof , ook niet simpel , goed door ontwikkelen is nodig en zal uiteindelijk winnen van de accu.
    Ik rij al ruim zestig jaar in allerlei auto ’s , verbruik +/- 1 op 10 , nu met een zoevende zes cilinder iets duurder maar ik rij lang niet meer zoveel , dus ,…..voel me totaal niet bezwaard en deze vernieuwingen gaan aan mij voorbij niet de auto maar ik ben van het verkeerde bouwjaar .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close