Motorrijders vs. automobilisten: wie ergert zich (het meest) aan wie?

Er zijn altijd twee kanten aan een verhaal. Zo ook als het gaat om ergernissen van motorrijders en automobilisten aan elkaar. Op het internet zijn behoorlijk wat losse lijstjes te vinden. Maar wie ergert zich nou het meest aan wie? Wij zetten het voor je op een rijtje.

Gezamenlijke ergernissen van motorrijders en automobilisten

Motorrijders en automobilisten hebben veel dezelfde ergernissen in het verkeer. Denk aan onnodig links rijden, je richtingaanwijzer niet (goed) gebruiken, onvoldoende afstand houden, geen spiegels gebruiken, te langzaam in- en uitvoegen op de snelweg, bumperkleven en slecht afgestelde koplampen.

Ergernissen tussen motorrijders en automobilisten

Maar naast deze gezamenlijke ergernissen, zijn er ook veel ergernissen die specifiek voor motorrijders of automobilisten gelden. Wij vroegen het aan onze collega’s. Een groep motorrijders versus een groep automobilisten: waar ergeren jullie je nou écht aan? De resultaten vind je hieronder. Missen we ergernissen? Laat het ons weten!

Motorrijders over automobilisten

Automobilisten over motorrijders

Van de weg ‘drukken’

Wij kunnen als motorrijder geen auto van de weg drukken. Andersom wel. En dat is niet alleen irritant, maar ook nog eens levensgevaarlijk!

MC Motormuizen on tour

Niet één, niet twee, maar 50 motoren die door het dorp rijden. We snappen dat zo’n tour gezellig is, maar probeer de route uit te stippelen over minder drukke wegen.

Appen, bellen, krant lezen, oftewel: niet opletten

Het is wel de bedoeling dat je op het verkeer blijft letten. Even je agenda bijwerken of je vrienden een appje sturen gaat net wat makkelijker in de auto, maar is natuurlijk niet de bedoeling.

Off road motorcrossers in wandelgebied

Ben je lekker op zondag aan het wandelen of mountainbiken, komt er een enthousiaste motorcrosser in felgroen leren pak voorbij scheuren. Ga lekker de crossbaan op!

Peuken en rommel weggooien

Heb je ooit nagedacht wat een brandende peuk kan doen? Die even uit de auto gooien en wij hebben een gat in ons motorpak of een brandwond in het gezicht. Een flesje op de weg kan trouwens ook meteen dodelijk zijn.

Stunten op de openbare weg

Prachtig om Valentino Rossi een wheely te zien doen tijdens de GP. Maar op de openbare weg hoeft dit niet. Het komt bedreigend over en is nog eens levensgevaarlijk ook. Hoe ga je uitwijken op één wiel?

Laat stoppen in voorrangssituaties

Dit vinden jullie andersom vast ook niet fijn. Maar om als motorrijder een grote stalen bolide met hoge snelheid op je af te zien komen, is simpelweg angstaanjagend…

Snelheidsduivels in de bebouwde kom

Dat je één keer dat gas opentrekt op een lege snelweg snappen we. Maar in de bebouwde kom, waar onze kinderen spelen, moet je dat gewoon niet doen. Punt.

Weg blokkeren tijdens files

Dit is een gevoelige. Sommige automobilisten denken nog steeds dat inhalen in de file niet mag. En dus blokkeren ze de doorgang, die *&^%$#!

‘Er tussendoor rijden/scheuren’ bij files

Inhalen in de file mag, tot op zekere hoogte. Het verschil in snelheid mag niet meer dan 10 km/u zijn. Sommige motorrijders lijken deze (belangrijke) nuances niet te kennen…

De ‘dode hoek’ niet controleren

De dode hoek wordt door veel automobilisten vergeten na het behalen van hun rijbewijs. Het lijkt misschien onbelangrijk, maar voor ons motorrijders is het beter als jullie niet vergeten over je schouders te kijken bij het uitwijken.

Je dood schrikken als ze inhalen

Inhalen mag, graag zelfs. Maar sommige motorrijders vinden het nodig om nog eens extra gas geven tijdens het inhalen. Het liefst als het raam openstaat op een mooie zomerse dag. En laten motorrijders nou net van dat soort dagen houden…

 Autoruit die gebruikt wordt als ‘prikbord’

Je voorruit is bedoeld om doorheen te kijken, en dus op te letten in het verkeer. Waarom zou je deze dan in godsnaam gebruiken als ‘prikbord’ voor je telefoon en navigatie?

Een uitlaat die de decibelnorm ver overschrijdt

Hoe angstaanjagend het punt hiervoor precies is, hangt veel af van de uitlaat die onder jullie motor hangt. Hou het lekker bij de standaard uitlaat. We hoeven je niet al op één kilometer afstand te horen.

Überhaupt automobilisten op de weg

Dit zou het kort samen kunnen vatten voor ons.

Überhaupt motorrijders op de weg

Hetzelfde geldt voor ons. Is dat even lastig…

Wie ergert zich nu het meest aan wie?

Het is duidelijk: motorrijders en automobilisten hebben beiden genoeg redenen om zich aan elkaar te ergeren. Waar het om gaat is dat er bij alle ergernissen twee kanten aan het verhaal zitten. Verplaats je in de ander, toon wat meer begrip en zorg samen voor veilige verkeerssituaties!

Tip: ergernissen in het verkeer kunnen leiden tot gevaarlijke situaties. Zorg dus altijd voor een goede autoverzekering.

Tags

Stefan | Verzekeruzelf

Optimaliseert de klantreis.

Gerelateerde berichten

23 Comments

  1. Even dit over “Off road motorcrossers in wandelgebied:

    “Ben je lekker op zondag aan het wandelen of mountainbiken,
    komt er een enthousiaste motorcrosser in felgroen leren pak voorbij scheuren.”

    Iemand die op zondag aan het wandelen of mountainbiken is noemt men een wandelaar of een fietser
    en geen automobilist.

    1. Beste Hein,
      Scherp. We vonden hem ondanks dat toch wel in het artikel passen. Hij had ook aan de kant van de motorrijders kunnen staan. We vermoeden alleen dat het merendeel van de wandelaars ook automobilist is, in plaats van (cross)motorrijder 🙂

  2. Er tussen door rijden bij de file. Oke ik snap die 10 kilometer regel. Een politie agent heeft dat eens aan me uitgelegd met een maximum van 40 kilometer. Ook niet geheel onbelangrijk. Maar…. Linkerkant van de file 30 kilometer per uur rijdt. Staat de rechter kant van de file vaak stil of rijdt zachter. Als die rechterkant stil staat en ik 10 kilometer harder rijdt dan de rechter kant rijdt ik dus 40 kilometer harder dan de linkerkant. De politie agent aan wie ik vroeg wat te doen in deze situatie vond mij lastig en ik moest maar snel doorrijden. Misschien kunnen jullie mij een oplossing geven? opmerking hierbij is dat ik elke dag het verkeer trotseer. Ook bij regen en kou. Al 14 jaar en 1 keer schade heb gehad omdat betrokken automobilist niet wist waar een knipperlicht voor dient.

  3. Het is een Nederlands probleem hoor.
    Ik rijd al jaren motor en het is een verademing om in Groot Brittanië, Duitsland of Frankrijk te rijden, daarbij maakt het niet uit welke wegen, snelweg of secundair.
    De motor zit daar beter tussen-de-oren van de overige weggebruikers, wederzijds respect is wat ik in deze landen WEL zie, in Nederland is dit helaas ver te zoeken want ook als je zelf in de auto rijdt heb je te maken met de Nederlandse hufterigheid in het verkeer, ook al ben je motor of fiets of voetganger.
    De auto is nu eenmaal een gezellig bankstel met muziek en ander vertier en sommigen zijn daardoor helemaal niet met verkeer bezig.
    De motorrijder is per definitie een betere verkeersdeelnemer en heeft geleerd waar je allemaal rekening mee moet houden zeker als het gaat om zelfbehoud want Den Automobilist, daar hoef je in Nederland niet op te rekenen, die blijven het vooroordeellijstje in hun kop houden, totdat Ome Jaap zelf eens een keer op de Harley Davidson stapt en er achter komt dat dat toch wel even anders is als met je kont op een stoel met de kachel aan.

  4. Even over de laatste twee punten 1) Je dood schrikken als ze inhalen 2) Een uitlaat die de decibelnorm ver overschrijdt, hoe kan je je nou dood schrikken als je de motor al op één kilometer kan komen aan horen? bovendien vergeten de automobilisten vaak dat luide uitlaten juist levens redden want ja je kan ons aan horen komen… maar dan let je wel op.. want of ze hebben de radio zo hard aanstaan dat je niks anders meer hoort of ze zijn druk in een gesprek bezig… komen we gelijk bij het openstaande raam weet je wanneer er extra gas gegeven wordt… als we je zien bellen en ja als je raam dan open staat des te beter het resultaat… Dan zijn er nog een paar punten die automobilisten aanmerken vergeet niet dat de gemiddelde Biker / motorrijder zich daar ook aan stoort… Off road motorcrossers in wandelgebied, Stunten op de openbare weg, Snelheidsduivels in de bebouwde kom, ‘Er tussendoor rijden/scheuren’ bij files en dan het laatste punt slaat nergens op want bijna iedere Biker / motorrijder rijd ook in een auto… Ik te minste wel kan moeilijk mijn hele ijzerwinkel achterop nemen hé… Er wordt nog wel een heel belangrijk puntje vergeten in de file…. ik snap best dat als het warm weer is je zit te balen in de auto maar… je kan toch niet zo maar uit het niets je deur open gooien en uitstappen…. levens gevaarlijk… maar goed leuk verhaal..

  5. Om te beginnen ben ik het eens met Hein, tijdens het wandelen gaat niet om verkeerssituaties waarin de automobilist de motorrijder tegenkomt. Daarnaast vind ik de volgende punten: De ‘dode hoek’ niet controleren en Je dood schrikken als ze inhalen, met elkaar verbonden. Op het moment dat wij motorrijders het gevoel hebben niet te worden gezien gaan wij motorrijders zo vlug mogelijk langs de auto, zodat je niet worden aangereden. Daarnaast geeft de luidde uitlaat ons ook een gevoel van veiligheid, we worden niet gezien dan maar gehoord!

  6. Het is niet toegstaan om vooraan te gaan staan bij stoplichten, zowel als motorrijder en als automobilist vind ik dat gedrag storend

    1. Leer de regels eerst eens voordat je commentaar geeft. De regels die gelden voor een file op de snelweg gelden ook voor een file binnen de bebouwde kom, bij een verkeerslicht, buiten de bebouwde kom.
      Met andere woorden. Er mag door motorrijders worden ingehaald MITS er aan de ongeschreven gedragsregels wordt gehouden. Komt de verkeersveiligheid in gevaar kan er geschreven worden voor de welbekende artikel 5 (kapstokartikel).

  7. Volgens mij rijden de meeste motorrijders ook in een auto, daarbij komt ook nog eens dat de irritatie vaak door een kleine groep wordt opgewekt.
    Echt representatief is dit verhaal dus niet.

  8. Het grote verschil tussen de ergernissen is dat die van de motorrijder soms dodelijk zijn en die van de automobilist op zijn hoogst…ergerlijk. De ergernissen zijn niet te vergelijken. Een beetje herrie bij het inhalen is van een geheel andere orde dan met 120 kilometer per uur richting de vangrail gedrukt worden door een appende automobilist. En ja, de meeste motorrijders hebben dit al meerdere malen meegemaakt. Een: “oh sorry”helpt niet als je slachtoffer zwaar gewond of dood is. Opletten op je medeweggebruikers geblazen.

    Marc

  9. Snelheidsduivels in de bebouwde kom
    Dat je één keer dat gas opentrekt op een lege snelweg snappen we. Maar in de bebouwde kom, waar onze kinderen spelen, moet je dat gewoon niet doen. Punt.
    Dit gaat natuurlijk voor beide groepen op, binnen de bebouwde beiden graag aanpassen aan de situatie.

  10. Aan de kant van de motorrijder: dat je als automobilist niet moet denken dat het veilig is om de deur open te doen in de file om uit te stappen en wat uit he kofferbak kunt pakken/ omdat je het warm hebt/ omdat je het nodig vind om dan je asbak te legen/ of het gene wat je irriteert in je schoen. Ook snap k dat als er een rij staat bij het stoplicht dat het misschien vervelend is als er een motor voor je komt staan, maar wij trekken sneller op dan jullie automobilisten dus jullie hebben geen last van ons en om dan te vragen of k terug achterin de rij wil gaan staan is hilarisch. Tuurlijk k zet hem wel ff in zijn achteruit .

  11. Het verhaal over de ‘offroad motorcrosser’ is een beetje gek. Crossen doe je idd op de crosbaan maar er zijn mensen die graag over onverharde wegen rijden. Zolang het niet afgesloten is voor motorvoertuigen mag dat!!!! Punt is dat wandelaars vaak aannemen dat het niet mag. Bovendien nemen ze aan dat op een crossbaan rijden hetzelfde is als over een zandpad.. Oh sorry, stefan denkt dat ook…. Neee! Haarspelden pakken in de Eifel is toch ook niet hetzelfde als rijden op een circuit?
    En dan het volgende, er zijn een hoop off/all-roadrijders die ook graag een atb pakken of wandelen.

    Tot slot, leren pakken worden al een tijdje niet meer gedragen op offroads, crossers, dual sports, enduro’s of allroads.

    Jammer weer dit…

  12. Er wordt altijd commentaar gegeven over motorrijders met teveel lawaai! Hoeveel auto’s zijn er tegenwoordig niet voorzien van blerhpijpen wasrbij je geen claxon meer nodig hebt want die zou er toch niet bovenuitkomen?
    Hoe vaak komen wij geen (grote) groepen oldtimers of andere autogroepen die een toertocht houden? Daar is geen commentaar op?
    Hoeveel automobilisten (Porsches, Audi’s etc etc) geven als ze inhalen geen extra gas?
    Ik vind de commentaren van de “automobilisten” erg éénzijdig!

  13. Motorrijders zijn bezig met het verkeer over het algemeen, automobilisten zijn over het algemeen bezig met verkeerde dingen. Ook wel terratorium gedrag genoemd

  14. Ben automobilist en motorrijder .. en dat voorkruipen bij een stoplicht is soms veiliger als gewoon achter in het rijtje staan omdat sommige automobilisten je gewoon niet zien of willen zien . En de motorrijder doet dat alleen als hij het zelf veilig vind anders blijft die wel gewoon achter in het rijtje staan . En tussen de file doorrijden doen de motorrijder ook alleen als hun gevoel er veilig bij is .

  15. Bij automobilisten lees ik vooral, motorrijders zijn irritant.
    Bij motorrijders lees ik vooral, levensgevaarlijk, dodelijk.
    wat moet ik nog meer zeggen…
    misschien dat ik een motorrijder ben, met een demper op z’n uitlaat, rustig rijd in de bebouwde kom, etc. etc.
    Veiligheid/levens, dat is nummer één, niet of je iets irritant vindt of niet!

  16. Allemaal gelul, het ligt aan ons Nederlanders zelf.
    We hebben hier diverse regels die alles goed regelen. Maar we zijn goed in het gedogen, dus slopen we db-killers uit de uitlaat, plakken we hele voorruiten vol met apparaten, monteren we hele disco installaties in auto. Fietsers met geen licht laten we fietsen, zij die het wel hebben maken gebruik van een ledlampje die minder licht geeft dan kaarslicht. Agenten die dit alles moeten controleren zijn er amper meer, die vervangen we liever door flitskasten want dat levert meer geld op.

  17. Ik rij 50 to 75000 km per jaar met de auto. En ik rijd op mijn harley voor mij plezier en vrijheid.
    Ja ik heb knalpijpen en ben er blij mee. Want als automobilist met de kilometers die ik rij stoor ik me toch echt aan 20 tot 30 % van de automobilisten. Door groen rijden en op de rem. Opmaken in de auto met 100 km per uur. Boterhammen bananen drinken van alles vliegt uit het raam. Door onzekerheid alle lijnen van het wegdek berijden. Roken en je mobiel zoeken tijden het rijden,ongeacht hoe je slingerend de snelweg over gaat. Je oraal laten bevredigen met 130 km per uur. Ik kan een hele waslijst hier gaan plaatsen,maar dit is wat ik dagelijks meemaak in mijn auto. En dan nog zeuren ze over de motorrijder die constant aan het spiegelen is om te kijken of hij veilig kan gaan inhalen of kan blijven rijden op zijn baan? Echt heb meer respect voor de motorrijder die voor zijn plezier zijn leven in jullie automobilisten hun handen legt. Denk daar eens over na en houd rekening met ze,zoals zij dat ook met jullie proberen te doen.

  18. Als je als weggebruiker al speciale regels nodig heb hoor je niet eens op de weg ongeacht welke smoezen je verzint … motorrijders zijn geen haar beter dan de wielrenners je ziet ze alleen in het mooie weer ( en dan moet je opeens rekening houden ) ….. je kan er niet om heen dat je als motorrijder kwetsbaar onoverzichtelijk bent ….. het heet niks voor niks een autoweg ! plus is het bloedirritant dat tussen de auto’s doorrijden omdat je maar niet achterop geknalt word …dat is toch te gek voor woorden …. 2 wielers horen op speciale banen dus ook de motor … misschien moet die ook maar een aparte blauwe weg langs de snelweg en ring krijgen …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close