
Zelfverzekerde mensen maken gebruik van de F-Factor
Zelfverzekerde consumenten maken steeds meer gebruik van hun netwerken van vrienden, fans en volgers om producten en diensten te ontdekken, te bespreken en te kopen, op een steeds verfijndere manier. Deze F-FACTOR (“Friends, Fans & Followers”) is belangrijker dan ooit: wie wat koopt, en waarom, is in de toekomst praktisch geheel afhankelijk van daadwerkelijke prestaties en/of originaliteit van bedrijven, en de bijbehorende positieve waardering van klanten.
Natuurlijk is consumptie altijd al ‘sociaal’ geweest: consumenten worden altijd beïnvloed door hetgeen mensen om hen heen denken en kopen. KellerFay, een Amerikaans adviesbureau voor mond-tot-mondreclame, schat in dat er alleen al in de Verenigde Staten ongeveer een biljoen gesprekken per jaar over merken worden gevoerd. Maar zoals vaak met trends het geval is, is het gedrag van de consumenten in de kern niet veranderd: In het geval van de F-FACTOR bieden technologische ontwikkelingen nieuwe manieren waarop dat bestaande gedrag zich kan manifesteren. Even een paar recente cijfers die de reikwijdte en de kracht van de F-FACTOR onderstrepen:
- De F-FACTOR wordt op dit moment gedomineerd door Facebook, aangezien 500 miljoen actieve gebruikers gezamenlijk meer dan 700 miljard minuten per maand doorbrengen op deze site. (Bron: Facebook, april 2011)
- De invloed beperkt zich niet alleen tot Facebook zelf. Elke maand betrekken ruim 250 miljoen mensen via Facebook Connect / Like meer dan 2,5 miljoen externe websites bij Facebook. (Bron: Facebook, april 2011)
- De gemiddelde Facebook gebruiker klikt 9 keer per maand op de ‘Like’-button. (Bron: Facebook, 2010)
Hier zijn vijf manieren waarop de F-FACTOR invloed uitoefent:
- F-ONTDEKKING: Hoe consumenten nieuwe producten en diensten ontdekken door te vertrouwen op hun sociale netwerken.
- F-GEWAARDEERD: Hoe consumenten steeds vaker (en automatisch) gerichte waarderingen, aanbevelingen en recensies via hun sociale netwerken krijgen.
- F-FEEDBACK: Hoe consumenten aan hun vrienden en volgers vragen of zij hun aankoopbeslissingen willen verbeteren en bekrachtigen.
- F-SAMEN: Hoe shoppen steeds socialer wordt, zelfs als consumenten of gelijkgestemden niet fysiek samenzijn.
- F-IK: Hoe sociale netwerken van consumenten zelf letterlijk in een product of dienst veranderen. (Bron: Trendwatching.com, mei 2011)
Hoe onze klanten zelfverzekerd gebruik maken van de F-Factor kun je zien op: www.facebook.com/verzekeruzelf