Freelance opdrachten: zo vind je ze

Je hebt jarenlang voor een baas gewerkt en volop werkervaring opgedaan. Na tijden van twijfelen blaak je nu van het zelfvertrouwen en durf je eindelijk de grote stap te zetten. Tijd om voor jezelf te beginnen. Je registreert je bedrijf bij de KvK en zorgt dat alle randzaken, zoals je verzekeringen, goed geregeld zijn. Je bent vol energie en klaar om aan de slag te gaan. Laat die freelance opdrachten maar komen! Maar, hoe haal je die eigenlijk binnen?

Freelance opdrachten binnenhalen: hoe start ik?

Het belangrijkste is dat mensen weten waar je mee bezig bent zodat ze je kunnen vinden. Jij weet wat je kunt, nu is het tijd om anderen daarvan te overtuigen. Dit kun je op verschillende manieren doen. Wij zetten de eerste zes stappen voor je op een rijtje.

Stap 1: Gebruik je netwerk

Vertel om te beginnen aan je vrienden, familieleden, kennissen en collega’s waar je mee bezig bent. Zij kunnen hun netwerk weer aanspreken waardoor jij jouw eerste klanten kunt aantrekken. Deze mond-tot-mondreclame zorgt al snel voor je eerste opdrachten.

Stap 2: Breid je netwerk uit: bezoek beurzen en laat je visitekaartje achter

Opdrachten via mond-tot-mondreclame blijven niet altijd komen. Ga daarom naar beurzen en workshops en laat je visitekaartje achter. Zo vind je al snel contacten die later iets voor jouw bedrijf kunnen betekenen. Zorg altijd voor een professionele en vrolijke uitstraling wanneer je op zoek gaat naar opdrachtgevers. Mensen onthouden een vriendelijk gezicht en zullen sneller met je willen samenwerken.

Bron afbeelding: flexplek.nl

Stap 3: Maak gebruik van flexwerkplekken

Kun je jouw beroep (deels) op een computer uitvoeren? Zoek dan eens een flexwerkplek bij jou in de buurt op. Hier zul je meer freelancers tegenkomen. Dit zijn daarom ideale plekken om nieuwe samenwerkingen aan te gaan en ideeën uit te wisselen. Grote kans dat je interessante contacten op doet, wat misschien zelfs leidt tot een nieuwe opdracht.

Stap 4: Gebruik social media

Social media zijn ideaal om opdrachten binnen te halen. Maak je hier nog geen gebruik van? Dan is het hoog tijd om daarmee te beginnen. Maak een pagina aan voor jouw bedrijf en vraag vrienden en familieleden deze te delen. Plaats regelmatig updates om klanten te blijven betrekken bij jouw bedrijf. Zo zullen ze sneller aan je denken wanneer er een opdracht beschikbaar komt. Via social media kun je ook heel gericht adverteren. Ideaal als je een specifieke doelgroep in gedachten hebt.

Stap 5: Vind freelance opdrachten door jouw eigen website

Door het gebruik van social media kun je veel klanten trekken. Daarnaast is het slim om een eigen website voor jouw bedrijf te (laten) maken. Door een goede en betrouwbare website geef je toekomstige opdrachtgevers een gevoel van veiligheid en erkenning. Hierdoor zullen ze eerder met je willen samenwerken. Zorg ervoor dat de website de huisstijl van jouw bedrijf uitstraalt. Opdrachtgevers krijgen dan snel een goed beeld van wat je doet.

Stap 6: Maak reclame via advertenties

Een andere manier van reclame maken voor jouw bedrijf is het plaatsen van advertenties. Dit kan bijvoorbeeld via Google Adwords of social media, maar je kunt het ook dichter bij huis zoeken. Schrijf bijvoorbeeld een kleine advertentie en vraag nieuwsbrieven en kranten deze te plaatsen. Vraag ook het lokale weekblad om een interview met jou te houden. Sommige weekbladen zetten nieuwe ondernemers zo in de spotlights. Op die manier is al snel de hele buurt op de hoogte van jouw bedrijf.

Heb jij nog andere tips voor freelancers om aan opdrachten te komen? Laat het me weten in een reactie!

Risicoscan voor ondernemers

Tags

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close