Gratis advies in winkel en kopen op internet

Tussenpersonen dreigen platgedrukt te worden. Enerzijds zijn daar de verzekeraars, die alle provisiestromen willen stoppen en anderzijds de consument, die waarschijnlijk niet uurtje-factuurtje wil betalen voor advies. In de discussie over beloningstransparantie die nu wordt gevoerd in de Tweede Kamer blijven verzekeraars merkwaardig genoeg buiten schot. Ze hoeven namelijk in het nieuwe voorstel (BGFO) niet aan te geven wat zij precies verdienen aan een verzekeringscontract. Terwijl een tussenpersoon dat voor complexe producten sinds 1 januari 2010 wel moet.

Liever kwijt dan rijk

Het is natuurlijk ook weer niet verwonderlijk dat het zo wordt gepresenteerd aan de politiek want de verzekeraars hebben het nieuwe voorstel over beloningstransparantie zelf bedacht. En dat is weer heel begrijpelijk: verzekeraars zijn liever verlost van tussenpersonen. Er is geen verzekeraar meer in dit land die niet rechtstreeks zijn producten verkoopt aan de consument. Dat doen ze het liefst via internet, alle verzekeraars zitten tegenwoordig op internet. Voor de consument is de keuze simpel. Hij geeft zijn geld liever niet uit aan een tussenpersoon als hij een verzekering ook zonder deze kosten direct kan afsluiten bij de verzekeraar. Waar de consument de tussenpersoon wel voor kan gebruiken: advies inwinnen om vervolgens op basis daarvan de verzekering zelf af te sluiten bij de verzekeraar. Dit effect zien we al veel langer in de retail. Je gaat in de winkel kijken welke tv je wilt kopen en laat je uitvoerig voorlichten en gaat vervolgens naar huis en bestelt de gewenste tv via internet voor een paar honderd euro minder. Leve de transparantie!

Tags

Frank | Verzekeruzelf

Zet de koers uit.

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close