
Help, ik ga verhuizen! Tips tegen verhuisstress
Je hebt je nieuwe droomhuis gevonden en bent helemaal klaar om te verhuizen. Natuurlijk heb je zin om je nieuwe woning in te richten. Toch kan verhuizen de nodige zorgen en verhuisstress opleveren. Stel die dure lamp raakt beschadigd tijdens de verhuizing. Is dat eigenlijk wel verzekerd? En hoe kun je jouw inboedel het beste inpakken? Wij helpen je graag op weg!
Wie is aansprakelijk voor schade tijdens het verhuizen?
Schade door een verhuisbedrijf
Een van de eerste vragen die je jezelf kunt stellen is: ga ik met of zonder verhuisbedrijf verhuizen? Zelf verhuizen is uiteraard goedkoper. Maar weegt het op tegen alle tijd en energie die er in gaat zitten? En hoe zit het met eventuele schade tijdens het verhuizen? Als je de verhuizing uitbesteedt, kan het verhuisbedrijf aansprakelijk zijn voor schade aan jouw inboedel. Vraag dit van tevoren na bij het bedrijf en neem ook hun voorwaarden goed door. Zo kun je met een zelfverzekerd gevoel je inboedel laten verhuizen.
Schade wanneer je zelf verhuist
Besteed je de verhuizing niet uit en gebeurt er iets vervelends? Dan kan de schade onder jouw eigen inboedelverzekering vallen. Of onder de aansprakelijkheidsverzekering van je familie of vrienden, wanneer zij de schade hebben veroorzaakt. Uiteraard is dit altijd afhankelijk van de situatie. Kijk goed na wat er gedekt wordt door jouw verzekering. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en kan iedereen overkomen. Wel zo fijn als dit vergoed wordt! Naast schade kan een verhuizing zelf ook de nodige stress opleveren. Een goede voorbereiding neemt een heleboel stress weg. We geven je graag een paar tips voor een zorgeloze verhuizing.
Tips om verhuisstress te voorkomen
1. Pak overzichtelijk in
Pak de spullen in elke kamer afzonderlijk in. Schrijf op de dozen wat er in zit en nummer ze. Op deze manier kun je een simpel overzicht maken van welke doos naar welke kamer moet. Pak niet te zwaar in. Denk hierbij aan je rug of die van de verhuizer. Een vuistregel bij het inpakken is dan ook: hoe zwaarder de voorwerpen, hoe kleiner de doos. Zit je verhuisdoos niet helemaal vol en hecht je waarde aan de inhoud? Gebruik dan vulmateriaal. Dit zorgt ervoor dat de inhoud van de doos niet gaat schuiven tijdens de verhuizing.
2. Bewaar belangrijke papieren bij elkaar
Niets is zo vervelend als na het verhuizen van alles kwijt te zijn. Naast overzichtelijk inpakken, is het ook van belang om alle belangrijke papieren bij elkaar te bewaren. Heb je bijvoorbeeld vlak voor de verhuizing jouw auto verkocht? Bewaar het vrijwaringsbewijs dan niet tussen de keukenspullen. Zo zorg je voor een stressloos begin in je nieuwe huis.
3. Maak een checklist
Naast het inpakken en uitpakken van dozen, komt er nog van alles bij verhuizen kijken. Iedereen moet natuurlijk jouw nieuwe adres weten. En wat dacht je van alle abonnementen die je hebt? Laat staan die van je partner of kinderen. Een checklist van dingen waar je aan moet denken bij je verhuizing kan dan erg handig zijn. Eén puntje op de lijst verklappen we alvast: denk aan je woonverzekeringen!
4. Zorg voor een goede planning
Wat veel stress en zorgen zal wegnemen, is het hebben van een goede planning. Maak duidelijk onderscheid tussen wat er moet gebeuren vóórdat je gaat verhuizen. Tot aan wat er moet gebeuren op de verhuisdag zelf of na de verhuizing. Zo zie jij in ieder geval niets over het hoofd.
Ben jij pas verhuisd en heb je nog goede tips? Laat het me weten!
Ik ben uit hoofde van mijn ervaring een voorstander van het uitbesteden van de verhuizing. Het kost meer, maar je bent van een hoop stress af. Tegen een meerprijs nam het verhuisbedrijf zelfs het in- en uit elkaar schroeven van het bed en het inpakken van mijn computer voor zijn rekening.
Mijn moeder heeft een fortuin tegen haar verhuizing aangegooid. Ze is al wat ouder en wilde echt helemaal geen zorgen hebben. Een verhuismanager kost een bom duiten maar neemt je echt alles uit handen. Ook liep mijn moeder dezelfde dag een compleet ingerichte nieuwe woning binnen. Ze hoefde nog geen schilderijtje op te hangen.
Wat ik ook zo handig vond: ik kon bij de verhuizer de dozen huren. Die zijn heel handig te stapelen want allemaal van het zelfde formaat. Ze zijn wel erg groot en als je er boeken in doet, worden ze wel heel zwaar. Ik hoefde er overigens zelf niet mee te sleuren. Na de verhuizing werden de dozen door de verhuizer weer opgehaald.