Ben jij wel eens in slaap gevallen tijdens het autorijden?

Bas rijdt al meer dan 10 jaar auto. Op het moment zelfs zo’n 50.000 km per jaar. Hij is een ervaren weggebruiker en voelt zich compleet op zijn gemak in de auto. Toch was dat vorige maand even anders. Hij viel in slaap achter het stuur en raakte met volle vaart de vangrails. Door de flinke klap werd hij wakker. Helaas niet uit een droom…

Wat ging je die avond doen?

Ik was net klaar met werken en reed terug naar huis. Het was al laat, ik denk zo’n 2 uur ’s nachts. Maar dat ben ik gewend. Ik werk als geluidstechnicus, dus dat is vaak tot ’s avonds laat. Door mijn late werktijden kan ik meestal niet meer thuiskomen met het openbaar vervoer. En ik moet vaak de nodige koffers met apparatuur meenemen. Dan is de trein niet zo handig.

Hoe probeerde je wakker te blijven?

Ik was al een keer gestopt op een parkeerplaats om even 20 minuten te slapen. Dat doe ik wel vaker als ik me wat vermoeider begin te voelen. In dit geval deed ik dat ongeveer een half uur voor het ongeluk. Het ongeluk gebeurde toen ik al zo dicht bij huis was dat ik dacht: ‘even doorbijten en wakker blijven, ik ben er bijna’. Ik had al harde muziek aangezet en de airco wat kouder gezet. Maar ik reed wel met de cruise control aan, dat was bij nader inzien waarschijnlijk een minder goede beslissing. Alhoewel ik me afvraag hoeveel verschil dat gemaakt had.

Wat gebeurde er precies tijdens het ongeluk?

Het ongeluk gebeurde in een flauwe bocht naar rechts. Ik ben met mijn linker voorkant in de vangrail terecht gekomen en daardoor 180 graden omgedraaid. Daarna schoof ik achterstevoren over vier rijstroken, en ben ik met de achterkant van mijn auto tegen de andere vangrail geknald.

Wat was de schade? En was je hier voor verzekerd?

Het hele spatscherm was door de vangrail in elkaar gedrukt en daarmee ook de motorkap en alles wat achter het spatscherm zat. Aan de zijkant van de auto zaten de nodige krassen en deuken, en linksachter was de bumper en lamp beschadigd. Zelf had ik gelukkig niets. Helaas had ik toen nog een Beperkt Casco dekking. De schade was dus niet verzekerd. Inmiddels heb ik een nieuwe auto die ik wel Allrisk verzekerd heb.

Hoe voelde je je na het ongeluk?

Na het ongeluk was ik eigenlijk vrij nuchter (van geest ;)) en baalde ik vooral van de schade. Later besefte ik me wel dat ik erg blij mag zijn dat het alleen blikschade was en ik zelf niets had. Na het ongeluk ben ik meteen weer gaan rijden. Deels uit noodzaak voor mijn werk, maar ik hoorde later ook dat dat veel scheelt met het niet bang worden achter het stuur.

Heb je nog tips om niet in slaap te vallen tijdens het rijden?

Sowieso proberen om lange ritten te vermijden als je al vermoeid bent of na een lange werkdag. Helaas is dat bij mij makkelijker gezegd dan gedaan. Even kort slapen op een parkeerplaats lijkt goed te werken, maar tegenwoordig combineer ik het met een rondje lopen over de parkeerplaats. Even de benen strekken en een frisse neus halen maakt toch wel veel uit.

Ga je nog steeds zelfverzekerd de weg op?

Jahoor. Ik heb eigenlijk nergens last van gehad, maar ik denk dat dat sowieso niet in mijn aard zit. Ik rij ook al meer dan 10 jaar auto en op het moment zo’n 50.000 km per jaar. Dus ik voel me wel op mijn gemak in de auto.

Tags

Gerelateerde berichten

6 Comments

  1. 2x heb ik het bewust meegemaakt, 1x bij wegwerkzaamheden bijna de paaltjes geraakt met 100km per uur in een mondeo, dus een forse wagen. en 1x in de oprijwagen/sprinter van het werk, turnhout richting Eindhoven na 3 dagen van half 8 tot 11 in de avond gehaast rond te rijden had de man met de hamer me ook te pakken. een sprayflesje met water en een open raam kan wel schelen.

  2. Ik ben vroeger 5 maal naar Spanje gereden en bijna 2 maal in slaap gevallen.
    Met 10 minuten slapen langs de weg red je dit echt niet.
    Je zult minimaal 2 uur moeten slapen(en dan bedoel ik echt slapen) om er overheen te komen,
    anders ben je zo weer aan de beurt.
    Veel succes,
    Gr Jean Cleber.

  3. LS
    Mijn echtgenote overkwam dit ook met minder ernstige gevolgen. Na onderzoek bleek de diagnose APNEU gesteld te worden. Nu slaapt zij met een CPAP. Prima oplossing!
    Een aandachtspunt voor anderen die vaker spontaan in slaap vallen.

    Bart

  4. Beste Bas,

    Misschien is het goed om eens na te gaan denken waar je terecht komt als het echt mis gaat. Als je het dus niet overleeft.

    Vriendelijke groet,
    Berend-J.

  5. Ik werk in de zorg met onregelmatige diensten. ’s ochtends uit de nachtdienst is natuurlijk berucht voor een dergelijk incident. Op de werkplek hebben we voorlichting gehad over dit onderwerp. Het schijnt dat alleen een powernapje helpt, iedereen die denkt dat harde muziek, raam open, extra kou, iets eten/snoepen, bellen met iemand O ok helpt…dat is dus NIET zo!

  6. In mijn studententijd heb ik nachtdiensten gereden in een taxi. Dit begon rond 10 uur ’s avonds en vrijwel altijd na een volledige dag wakker te zijn (I.v.m. studie). Soms liep een dienst uit omdat je na het uitgaanspubliek naar huis gebracht te hebben een verre rit in de ochtend kreeg naar bijvoorbeeld schiphol (vanuit Arnhem). Dat was vechten tegen de slaap op de weg terug. Hetgene wat mij het meeste bijstaat is het moment dat de zon opkomt terwijl je heel de nacht wakker bent geweest bij mij een extra slaap teweegbracht. Airco/muziek en water is echt allemaal onzin als je echt moe bent. Een keer liep het echter niet zo goed af. Bovenstaand verhaal is dan ook zeer herkenbaar. Jaren later na een normale werkdag ben ik ’s avonds in de auto gestapt om naar Polen te rijden. (1000km/9, 5h). Achteraf gezien compleet onverantwoord. Het ging lange tijd goed. Totdat wederom rond 8 uur de zon opkwam. Ik zat een klein uurtje (circa 100km voor plaats van bestemming en ik dacht met de ervaring (ook 50k per jaar) en het verleden dat Ik het wel zou redden. Tijdens het inhalen van een vrachtwagen (130km/h) ben ik weggezakt en vrijwel meteen wakker geschrokken omdat ik naast de linker rijstrook met 2 wielen in het piepkleine grasstrookje terecht was gekomen dat in Polen op sommige plaatsen tussen de linkerrijbaan en de vanrail ligt. In een schrikreactie heb ik een te heftige stuurcorrectie gemaakt waardoor mijn auto in een slip raakte. In ben voor de vrachtwagen langs vrijwel haaks rechts de vangrail in gevlogen. Enigszins gered door de voorwaartse snelheid waardoor ik nog wat afketste. Mijn auto zat voor tot aan het motorblok in elkaar en had achter de vangrail ook geraakt. Beide bumpers lagen eraf en een kentekenplaat heb ik in het weiland teruggevonden. Ik ben met alle geluk in de wereld met een klein scheurtje in mijn wenkbrauw uit een totaal verwoeste auto gestapt. Dit had heel anders kunnen aflopen en daar ben Ik me ten zeerste van bewust. Mijn advies is stop als je echt moe bent. Het is het risico niet waard. Alle lapmiddeltjes (stereo /airco etc.) werken maar zeer tijdelijk!
    Een grappige anekdote tot slot: tijdens de slip vloog mijn portier open. Alles lijkt op dat moment in slowmotion te gaan en ik heb dit toen “gewoon” weer dichtgetrokken. Mijn telefoon is uit de auto gevlogen en lag na de crash in stukken op de snelweg. Deze heb ik bijeen gezocht in elkaar geklikt (werkte nog gewoon) en toen de alarmcentrale gebeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close