Zorg dat de klant zich lekker voelt

Het nieuws dat een kwart van de mensen de polisvoorwaarden van een verzekering niet leest voordat ze een handtekening zetten, wekt geen verbazing. De meeste polisvoorwaarden zijn zo onduidelijk en ingewikkeld geformuleerd dat je bijna een studie rechten gedaan moet hebben, wil je daar doorheen komen. Zorgwekkend is het wel, maar daar komt de verzekerde pas achter als hij schade heeft. Dan blijkt opeens dat de schade niet gedekt is. De cijfers zijn afkomstig uit het CVS Consumentenmonitor 2010 van het Verbond van Verzekeraars. De meest interessante uitkomst van dit onderzoek, en de meest zorgwekkende, is dat slechts 51% van de ondervraagden een positief gevoel heeft bij verzekeraars. De helft denkt dus negatief over verzekeraars. Dat is niet zo vreemd na alles wat er in de verzekeringswereld is gebeurd. De woekerpolissen en de financiële crisis waarin verzekeraars met belastinggeld van de afgrond gered moesten worden hebben hun imago geen goed gedaan.

Persoonlijk ervaring

Veel mensen baseren hun oordeel over verzekeraars op hun persoonlijke ervaring. Daar valt dus nog veel werk te doen voor verzekeraars. Want, wees eens eerlijk, bij hoeveel verzekeraars staat de klant echt centraal? Iedereen roept wel dat dit bij hem zo is, maar bij veel verzekeraars heerst nog de idee dat klanten geld kosten en dat je alleen geld verdient aan polissen.

Superieure schade-afhandeling

Ondanks alle goede voornemens in de verzekeringssector is er nog niet veel veranderd. Verzekeraars zijn vooral bezig met marktaandeel veroveren en zetten al hun energie en geld in voor marketing. Als er maar nieuwe klanten bijkomen, dan is het goed. Dat die klanten vervolgens ook goed bediend moeten worden, vergeten veel verzekeraars. Mijn vrees is dan ook dat ook in 2011 nog steeds de helft van de mensen een slecht gevoel krijgt van verzekeraars. Hier is maar één oplossing voor: zet de wensen en behoeften van de klant echt centraal. Hoe je dat doet? Begin eens met een superieure schadeafhandeling, want daar herkent de klant een goede verzekeraar aan. Niet aan een mooi logo, of een gelikt spotje op tv.

Tags

Frank | Verzekeruzelf

Zet de koers uit.

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close