manieren van reclame maken

Manieren van reclame maken voor je bedrijf

Ben je een eigen bedrijf gestart? Dan wil je graag klanten aanspreken. Maar wat voor manieren van reclame maken kun je hier het beste voor gebruiken? Het liefst zonder er gelijk duizenden euro’s aan uit te geven. We helpen je graag op weg. Hierin maken we een onderscheid tussen online en offline reclame.

Online manieren van reclame maken:

Social media

Meld jouw bedrijf aan op social media. Maak een mooie Facebook, Instagram, Twitter en/of Linkedin pagina en plaats regelmatig een update. Nodig je vrienden en familie uit om je pagina te liken en te delen. Wil je reclame maken via bijvoorbeeld Facebook? Dan kun je doelgroepen selecteren. Op die manier kun je heel gericht reclame maken.

Like, deel en win actie

Daarnaast kun je een ‘like, deel en win-actie’ starten op jouw Facebook bedrijfspagina. Mensen maken op deze manier kans om iets te winnen, nadat zij jouw bericht hebben gedeeld onder hun vrienden. Zo wordt het bericht met jouw bedrijfsnaam door heel Nederland verspreid. Begin met het weggeven van kleine accessoires of iets dat typisch bij jouw bedrijf past.

E-mail marketing

Om klanten actief bij jouw bedrijf te betrekken, is e-mailmarketing een ideaal middel. Op de website van jouw bedrijf kun je klanten laten inschrijven voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief of een wekelijkse mail met tips. Ben je een schoonheidsspecialiste? Dan kun je elke week mailen over huidverzorgingsproducten of de nieuwste onderzoekjes. Als schilder kun je bijvoorbeeld mailen over de nieuwste trends qua kleuren, verf en inrichting.

Adverteren op websites en forums

Een andere manier om klanten te trekken is door te adverteren op websites of forums. Je kunt ook een blog schrijven waarin je verwijst naar jouw website. Zorg er wel voor dat je alleen websites aanschrijft die passen bij jouw doelgroep.

Offline manieren van reclame maken:

Mond op mond reclame

Mond op mond reclame is de beste manier om klanten te trekken. Je kunt de eerste klanten werven door familieleden, vrienden of buurtbewoners over jouw nieuwe bedrijf te vertellen. Zijn zij enthousiast? Dan kunnen zij anderen vervolgens vertellen over jouw bedrijf.

Visitekaartjes

Als ZPP’er is het altijd verstandig om visitekaartjes op zak te hebben. Wie weet wil de bakker zijn woning binnenkort laten schilderen, of heeft de buurvrouw een nagelstyliste nodig. In dat geval kun je altijd je visitekaartje achter laten, zodat mensen contact met je kunnen opnemen. Je kunt tegenwoordig heel makkelijk en voordelig zelf je visitekaartjes opmaken en laten printen.

Autobelettering en bedrijfskleding

Heb je een auto of kleding voor je werk? Dan kun je deze laten beletteren of bedrukken. Zo maak je overal waar je komt reclame. Ook kun je bijvoorbeeld pennen of mokken laten bedrukken met de naam en het logo van jouw bedrijf. Deze kun je weggeven aan tevreden klanten. Zo worden ze elke keer dat ze je pen of mok gebruiken herinnerd aan wat jij doet.

Workshops of lezingen

Een goede manier om klanten een blijvende indruk van jouw bedrijf te geven is door het organiseren van een workshop of lezing. In een georganiseerde ochtend of middag vertel je over je bedrijf of laat je klanten op een creatieve manier kennismaken met wat je doet. Zo kun je als kunstenaar bijvoorbeeld een workshop schilderen geven.

Adverteren in een tijdschrift, glossy of krant

Adverteren kan al snel klanten opleveren. Ga op onderzoek uit en vraag verschillende kranten en tijdschriften naar de tarieven. Zo kun je bewust kiezen in welk magazine of tijdschrift je jouw advertentie wil plaatsen.

We hopen dat deze manieren van reclame maken jou snel helpen om meer klanten te trekken. Zorg er ook altijd voor dat je een goede bedrijfsverzekering hebt voordat je met jouw bedrijf van start gaat.

3 berichten

Plaats bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *