Motorrijden in de file: mag je inhalen?

Motorrijden in de file: mag je inhalen?

Mogen motorrijders inhalen bij een file? Een vraag die nog wel eens wat discussie doet oplaaien. In het verleden was het voor motorrijders verboden om files in te halen. Sinds 1991 is het in Nederland wel toegestaan om op je motor langzaam tussen twee rijen auto’s door te rijden. Via andere wegstroken of wegdelen mag je automobilisten niet inhalen.

Voordelen van motoren die inhalen

Het passeren van een file heeft meerdere voordelen. Op de eerste plaats wordt de veiligheid van de motorrijder gewaarborgd. Wanneer je op je motor in de file rijdt, ben je erg kwetsbaar bij kop-staart-botsingen. Een motor heeft namelijk geen airbags, bumpers of kreukelzones. Op de tweede plaats wordt de file voor automobilisten minder lang wanneer motorrijders niet in dezelfde rij aansluiten.

De filegedragscode

Om de verkeersveiligheid in stand te houden en irritatie te voorkomen, zijn spelregels door het Motorplatform opgesteld over de wijze waarop motorrijders een file mogen inhalen. Ook zijn er spelregels over hoe automobilisten rekening kunnen houden met passerende motorrijders. Deze spelregels vormen samen een gedragscode. Let op: de filegedragscode is een advies maar geen wettelijke regeling.

Spelregels voor motorrijders

  • Waarschuw achterop komend verkeer. Verminder geleidelijk je snelheid en waarschuw achterop komend verkeer bij het naderen van een file. Gebruik hiervoor je alarmlichten of remlicht. Hou via de spiegels rekening met achterop komend verkeer dat niet op tijd snelheid vermindert.
  • Pas je snelheid aan. Het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die je inhaalt, mag niet meer zijn dan 10 km/h. Gebruik geen richtingaanwijzers of alarmlichten tijdens het passeren van de file. Heeft de snelweg meer dan twee rijstroken? Kies dan de positie tussen de twee rijstroken aan de linkerkant.
  • Hou rekening met andere motorrijders. Rij met meerdere motoren rustig achter elkaar tussen de file door. Zorg dat er minstens twee auto’s zitten tussen jou en degene die voor je rijdt en kies voor dezelfde doorgang.
  • Ben alert op onverwacht gedrag. Bijvoorbeeld automobilisten die plotseling van rijstrook wisselen en openstaande portieren van auto’s bij warm weer.
  • Voeg in tussen de rij auto’s. Sta je als laatste in de file? Geef dit dan duidelijk aan door je alarmlichten of remlicht te gebruiken. Hou genoeg afstand van degene die voor je staat en voeg als het kan in tussen de rij auto’s.
  • Verplaats je naar de rijstrook. Komt de file weer op gang? Verplaats je dan weer terug naar de rijstrook. Geef dit aan met je richtingaanwijzer.

Spelregels voor automobilisten

  • Bekijk het verkeer achter je. Gebruik regelmatig je spiegels om op tijd rekening te houden met achterop komend verkeer. Ook wanneer je in de file stilstaat. Motorrijders worden door automobilisten vaak niet opgemerkt.
  • Gebruik het midden van de rijstrook. Motorrijders halen de file tussen de rijstroken in. Wanneer je op het midden van de rijstrook rijdt, hebben motorrijders voldoende ruimte om in te halen. Je kunt ze eventueel wat meer ruimte geven door bijvoorbeeld naar rechts uit te wijken als je op de rechter rijstrook zit.
  • Let op bij het wisselen van rijstrook. Kijk goed in je spiegels en waarschuw achterop komend verkeer door richting aan te geven. Vergeet vooral de dode hoek van je spiegel niet. Daar kan een inhalende motorrijder zich bevinden.
  • Open je portier alleen in nood. Is het noodzakelijk om je portier in de file te openen? Kijk dan van tevoren of er niemand is die jou in gaat halen. Open voor verkoeling bij warm weer enkel je ramen of gebruik airconditioning.

Hou jij je aan de gedragscode? Dan kom je veilig en zo vlot mogelijk door de file heen. Heb je zelf nog tips voor motorrijden in de file, laat het me weten!

P.s.: Heb jij als (toekomstig) motorrijder al een goede motorverzekering? Je weet maar nooit wat er gebeurt als iemand zich niet aan de spelregels houdt!

>> Bereken de premie voor jouw motorverzekering

68 berichten

Plaats bericht
  1. Sanne de Rooy
    Sanne de Rooy
    Auteur

    Hoi Annemarie. Het klopt dat dit in Duitsland nog steeds verboden is. Bedankt voor je feedback.

  2. Fred

    Its great that bikers are allowed to pass cars in a traffic jam, but can someone explain that to the dull, incompetent and sad Volvo drivers , who tend to block the way for motorcycles in traffic jams
    ?

  3. Erwin

    Vooral bij een geopende brug en warm weer oppassen voor voetgangers op de snelweg.

    Vooral voor kleine kinderen die tussen auto’s uit kunnen schieten.

    Er zijn ouders die echt nergens op letten.

  4. Dagelijks rijd ik op de motor naar mijn werk, en staat er een file op de afrit (snelweg). Deze is dusdanig lang dat we (auto’s en ik) op de vluchtstrook beginnen, waar ik keurig achteraan sluit (aan de linkerkant de rits auto’s inhalen is geen optie, dan rijd ik half op de snelweg met 20 km/u, en aan de rechterkant is geen plek.) Totdat de echte afrit begint en ik de auto’s die op de afrit rijden aan de rechterkant passeer (zo dicht mogelijk tegen de auto’s aan om de vluchtstrook niet te blokkeren, knipperlicht aan en redelijk hoge toeren)…onderaan de afrit voeg ik tussen en vervolgt iedereen zijn weg…

    Mag dit?

  5. Dick Mol

    Bij de training voor het mototexamen wordt in de boeken naast de woordelijke aanwijzingen voor dit gedogen nog wat feiten genoemd, want wat als de file weer gaat rijden en wel of niet invoegen? Wat in het stukje staat is haast allemaal goed, maar daar horen de volgende feiten nog toegevoegd te worden:
    Als de filesnelheid groter of gelijk is aan 50km/uur, moet men invoegen.
    Het snelheidsverschil (want de file kan ook langzaam rijden (<50km/uur) tussen file en motorfiets mag niet meer zijn dan 20km/uur (dus niet 10km/uur zoals in het stuk vermeld staat)

  6. Peter van der Veer

    Ik rijd zelf ook tussen de rijen met een aangepaste snelheid. Het lijkt mij erg onveilig om dat met 50 km p/u te doen. Automobilisten hebben nogal eens de neiging om van rijbaan te veranderen in de file, waarbij zelden richting wordt aangegeven. En inderdaad, géén alarmlichten aan op de motor. Alarmlichten zijn er voor noodsituaties, en dat is filerijden niet…

  7. Jeroen

    Dat de alarmlichten officieel niet aan mogen is mij bekend.
    Maar ik ben een jaar geleden toch maar eens begonnen de alarm knippers aan te doen in de file en ik moet zeggen dat het verschil opmerkelijk is!
    Automobilisten zien me gewoon beter/eerder aankomen, ik merk dat omdat er veel (echt veel) vaker en meer door automobilisten op wordt gereageerd door van te voren al wat ruimte te maken.
    Ik vind het verschil opvallend en trek mij dus niets meer aan van het geneuzel van “het mag niet want het is geen noodsituatie”.
    Het gevoel dat ik eerder en beter word opgemerkt is voor mij persoonlijk veel belangrijker dan het Hollandse “mag niet” vingertje.
    Verder prima stuk. Zorg dat het snelheidsverschil met de auto’s niet te groot is en ga weer terug in de rij vanaf 50 km/u.

  8. Eric

    Hallo Annemarie,

    Informatief stukje. Ik twijfel aan de juiste inhoud v.w.b. het passeren van de filebanen ZONDER alarmlichten. Zeker gezien de opmerking even verderop “motorrijders worden door automobilisten vaak niet opgemerkt”. Vandaar juist MET alarmverlichting rijden. Hoe meer je opvalt hoe beter het is voor je gezondheid. Ik rijdt al 38 jaar op deze manier tussen files door in een zeer filegevoelig woon werk traject en hoop dat nog heel lang te kunnen doen. Ik ben overtuigd dat in alle gevallen mijn veiligheid als motorrijder gegarandeerd is juist vanwege het voeren van extra verlichting.

  9. Wat is het toch jammer dat er telkens weer het woord “gedogen”ter sprake komt als het over motoren en inhalen in de file gaat. Volgens de wet is het gewoon niet verboden, dus valt er niets te gedogen. In Duitsland is het absoluut verboden om tussen de file door te rijden. Als je in Duitsland perse de file voorbij wilt. Doe dat dan over de vluchtstrook, gewoon omdat de boete dan lager is.

  10. Ik heb zelf ook een motor, het is soms echt onbegrijpelijk hoevaak er een deur of iets open word gegooid. Je kan er zo tegen aan rijden. Vaak word je als motorrijden ook nog de schuldige.

  11. Wim

    Knettergele helm op en dito jas aan, alle lampen aan inclusief verstralers én knipperlichten. Motor liefst voorzien van een beetje luide uitlaat. En vervolgens vooral ín de auto’s en hun spiegels kijken om te zien waar de automobilist mee bezig is. Want ‘wullie’ mogen dan misschien niet met knipperlichten aanrijden, ‘hullie’ mogen niet lippenstiften, joghurt eten, krantje lezen, swingen op te luide radiomuziek, peuken en wat dies meer zij naar buiten gooien en met het handje bellen!

  12. De reden dat er aangeraden wordt geen alarmlichten te gebruiken is simpel te verklaren. De alarmlichten kunnen eenvoudigweg aangezien worden voor richtingaanwijzer. Een automobilist die dat in zijn spiegeltjes ziet kan denken dat er iemand van rijbaan aan het wisselen is. En heel dikwijls gaat deze automobilist, die dus voor je rijdt, ook van rijbaan wisselen. Dat is dan juist het moment dat je naast hem rijdt. Je kan raden wat het gevolg is.

    Ik flits vaak een beetje met mijn grootlicht… dat lijkt mij veiliger.

    En voor alle betweters lees http://www.motorplatform.nl/samenspelindefile.htm nog eens. Maximaal 50 kilometer per uur en met een maximum snelheidsverschil van 10 km/uur. Als je je hier aan houd zal een automobilist die een fout maakt aan het kortste eind trekken.

  13. leo

    Ik rij nu 35 jaar motor en ik heb ook de ervaring dat als je met knipperlichten aan door de file rijd je eerder wordt opgemerkt.
    Ook ik heb helm en leren jas in polite geel voor nog meer zichtbaarheid.
    Dit werkt is mijn ervaring ook sterk mee aan mijn en andere weggebruikers hun veiligheid. Verder rij ik nooit harder dan ongeveer 15 km verschil met de file. Als ik zie dat de file blijft rollen dan ga ik vanaf 30 km/h weer in de rij meerijden. Wat ik zeker niet doet is achter een bestelwagen ,busje of vrachtauto in de file oprijden. Wil graag ver vooruit kunnen kijken om ruimschoots te kunnen reageren.

  14. Kees

    Bij file moet het kunnen indien als de snelheden laag zijn.
    Alleen kom ik toch nog van die idioten tegen die met 120 /130 hetzelfde willen doen.

  15. Auto bestuurder

    Ronald Troost eerlijk als jij mij als ik in de auto zit voorbij wilt doormiddel van je groot licht rij ik je van de sokken af. Dit komt als erg irriterend over zo van aan de kant hier kom ik…. Auto bestuurders zijn al geirriteerd om t feit dat ze stil staan en dan zal zn melloot als jij met groot licht aankomen niet bij mij….. Snap de motorrijders dat zij door willen maar begrijp de automobilist ook ze irriteren zich aan passerende motoren omdat zij 9 van de 10 keer echt als een gek langs je komen, je links en recht voorbij komen (wat dus niet mag) en als dat nog niet genoeg is met uitgestrekte voet van dan raken ze me niet…. dus mijn “spelregel” advies, gedraag je op je motor en haal in zoals het moet je zult zien dat het dan een stuk beter is en automobilisten je dan ook gewoin laten passeren. Het is geven en nemen en nu neemt de motor rijder vaak alleen.

    • Richie

      Belachelijke reactie van `Auto bestuurder`…
      Motorrijders halen je links en rechts voorbij. Als jij op de linkerbaan staan, halen wij, motorrijders jou rechts in. Sta je een baan ernaast, dus de rechterrijbaan halen wij jou links in. Dit is legaal, niet gedoogd (dat is het pas als het niet toegestaan is). We mogen met een snelheid van 10 km/u jou voorbij met een max van 50 km/u omdat we dan weer opnieuw dienen in te voegen tussen het rijdende verkeer.

      Als je daarvoor geen begrip kunt opbrengen hoor je niet op de weg thuis, en volgens mij begrippen al niet als je zo vreemd reageert. En dat voetje/uitgestrekte voet is een bedank-teken! Verdiep je eens meer in het motorrijden voordat je rare dingen gaat lopen roepen.

  16. Sonja

    Ik snap het niet sorry. Is het wettelijk nou toegestaan om als motorrijder door een file te rijden of wordt het gedoogd? Deze vraag had ik fout op mijn theorie-examen. De wet zegt van niet, maar we hebben afgesproken van wel? De wet is toch het uitgangspunt? Wat moet ik daar nou neerzetten? Ja of nee?

    • Richie

      Is sinds 1991 al wettelijk toegestaan, niet gedoogd. Dat is het pas als iets niet toegestaan is!

  17. Wim

    @Auto Bestuurder je schrijft aan Ronald Troost “… ik rij je van de sokken af”. Een motorrijder van de sokken rijden betekent dat jij hem tenminste ernstig letsel wilt toebrengen of, erger nog, met een beetje pech (of noem jij dat irritatie?) doodrijdt. Vind je dat een normale reactie?

    Als autorijder interesseert het me geen fluit dat ik in de file sta. Part of the deal van autorijden. Als motorrijder geniet ik van doorgaan waar anderen stilstaan. Part of the deal van motorrijden. Leven en laten leven. Letterlijk.

  18. Ide

    @autobestuurder lekker volwassen om zo te reageren. Vaak steken motorrijders ook even hun voet of hand uit om te bedankten voor de ruimte die gemaakt wordt door de automobilist. Ik kan je wel vertellen dat wanneer iemand mij in de file opzettelijk klem rijdt op toch echt de harde carbon delen van mijn handschoenen voor wat anders gebruik dan waar ze voor gemaakt zijn. Heb dit in het verleden al eens eerder gehad en achteraf na een goed gesprek en wat uitleg aan de beste man kon er toch nog een excuus vanaf. Laat die motorrijders gewoon lekker er tussendoor gaan. Mits zij dit volgens de regels doen heb je nergens last van. Heb je toch last van dat kinderachtige jaloerse gedrag van zij wel en ik niet, koop dan lekker zelf een motor.

    • zeke

      Quote:
      Ik kan je wel vertellen dat wanneer iemand mij in de file opzettelijk klem rijdt op toch echt de harde carbon delen van mijn handschoenen voor wat anders gebruik dan waar ze voor gemaakt zijn.


      Lekker volwassen om zo te reageren.

  19. Ruud

    In dit stuk staat niet beschreven tussen welke rijstroken je moet rijden indien er meer dan 2 zijn. De meeste weten het wel: tussen de meest linkse en die ernaast rechts.

    • zeke

      Dat staat er wel, goed lezen moet je:

      Heeft de snelweg meer dan twee rijstroken? Kies dan de positie tussen de twee rijstroken aan de linkerkant.

  20. Ruud

    Er is nogal wat onenigheid over het inhalen van een file door motorrijders. Ik geloof dat de automobilist daar ook niet in wordt geschoold. Het zou goed zijn om een medium als de televisie daarvoor te gebruiken. Een regelmatig terugkerend filmpje met een duidelijke tekst zou uitkomst brengen. En omdat we niet op een eilandje wonen maar ook deel uitmaken van Europa, zou bijvoorbeeld ook Duitsland gesommeerd kunnen worden hun verkeerswet hierop aan te passen. Het gaat niet om de wetstrijd wie er het eerste door de file is; het lijkt welhaast de strijd om zo lang mogelijk de motor rechtop te houden!

  21. Hans

    Ik rijd al 45 jaar motor (en 40 jaar auto, maar bij het rijden tussen file’s heb ik altijd de alarmknipperlichten aan. Of het nu mag of niet, dat boeit me niet; zichtbaarheid is het allerbelangrijkste om de file te overleven. Ik heb er goede ervaringen mee. Verder een prima artikel

  22. Johan

    Ik ben geen motor rijder maar een automobilist, mijn ervaring met files is steevast hetzelfde. Blijf goed rechts of helemaal links rijden. En doe vooral je deur niet open zonder eerst goed achter je te kijken. Want de gemiddelde motorrijder komt snoeihard tussen de auto’s door, soms wel met snelheden van 100 km p/u. Ik heb er nog niet één meegemaakt die zich hield aan het maximale verschil van 10 km p/u. Het zou gewoon weer verboden moeten worden want het is levensgevaarlijk.

  23. Peter

    Je bent gewoon jaloers Johan en je overdrijft schromelijk, maar dat je uiterst links en uiterst rechts houd waardeer ik dan weer in je.

  24. ben

    het wordt toegestaan, maar is niet opgenomen in het wetboek dus is het verboden.
    schrik me telkens de pluris als ze voorbij racen.
    en wat als ik met mijn auto naar rechts wil en kan en de motor rijder mij opzij aanrijd

    wettelijke regel maken of niet meer toestaan levens gevaarlijk

    • Johannes

      Ik heb dat dus een keer mee gemaakt. In de staart van de file waar we al zo’n 80 km per uur reden wilde ik van rijstrook wisselen. Ineens uit het niet een motorrijder in mijn flank. Gelukkig geen gewonden, maar meneer vond het wel nodig mij helemaal de huid vol te schelden. Wat ik wel niet dacht om in een file hem niet tussen door te laten ! Later ging hij zelfs tegen de politieagent te keer die zag aan de impact van de schade dat hij toch minstens 120 moet hebben gereden. Uiteindelijk is mijn baas ter plekke gekomen met de GPS log van mijn werkauto en wat bleek, ik reed al zeker tien minuten 82 km/per uur. Hij had dus nooit voorbij mogen komen. Toen de agenten hem dit vertelde ging hij helemaal door het lint en moest uiteindelijk in een politiewagen afgevoerd worden. Ik vind het echt jammer dat dit soort testoronbommetjes het moeten verpesten voor de motorrijders die zich wel netjes aan de spelregels houden ! (overigens kom ik ook vaak testoronbommetjes in auto’s tegen hoor)

    • Piet

      Beetje late reactie, maar ‘het wordt toegestaan, maar is niet opgenomen in het wetboek dus is het verboden’ is echt de grootste onzin die er bestaat. Dus alles wat niet in het wetboek is opgenomen is verboden? DAT zou toch eens echt iets zijn.. Ik denk dat je het dan niet helemaal hebt begrepen.

      Als jij in de file van baan wisselt en je rijdt daarbij een motorrijder aan dan ben jij verantwoordelijk (alleen al door het doen van de manoeuvre). Als jij naar rechts wil ‘en kan’ en daarbij een motorrijder aan rijdt, dan kon het dus kennelijk niet..

      Wettelijk is het gewoon toegestaan dat de motorrijder tussen de file door rijdt (of beter/simpel, het is niet verboden dus toegestaan, zo werkt dat). Er zijn zelfs spelregels voor opgesteld waar zowel politie, justitie en verzekeraars zich aan houden. En hierover bestaat nu al meer dan genoeg jurisprudentie.

      Let gewoon GOED op bij het wisselen van rijstrook in de file, probeer niet in elk gat te duiken wat er niet is (want daar hou je de andere baan meestal nog alleen maar bij op ook). En maak ruimte voor de motorrijder. Want hoe minder auto’s er in een file staan, des te korter deze is en des te minder lang jij daar in hoeft te staan. Dus je moet het maar zo zien, elke motor die je voorbij ziet komen scheelt je tijd in de file (klopt uiteraard niet helemaal, want degenen die al voorbij zijn gekomen en jou je voordeel hebben opgeleverd kom je natuurlijk nooit meer tegen).

  25. Dakje19

    En voor een verkeerslicht dat gedrag van ik rijd die paar auto’s voorbij dan sta ik als eerste ongelovelijk gedrag zeg!
    Vooral als dan dat stoplicht op groen springt is gewoon gevaarlijk gedrag!

  26. Rik

    Goed artikel. In mijn boek stond niet meer dan 30 km/u verschil. Nou kijk ik in een file sowieso niet op mn teller en rijd er rustig tussendoor. Dankzij mijn open uitlaten horen de auto’s mij aankomen en ging tot nu toe iedereen netjes opzij. Maar jaloezie en boosheid of frustratie lijken me geen goede combi in het verkeer. Houd rekening met elkaar en bedank elkaar dan komt het wel goed. Idd een commercial hierover lijkt me goed. Ook waarom motoren vaak vooraan gaan staan bij het stoplicht (kopstaart vermijding)

    loud pipes saves lives

  27. ben beukers

    het zijn zoals u omschrijf regels van motorplatform.

    dus niet wettelijk.

    weer iets van een verzekering.
    net als een fietser die beschermt is

    ook een regel van de verzekering staat nergens in het wet boek

    mensen kijk uit en ga die regels lezen uit het wetboek regels groet ben

  28. Frits

    Ik heb een Stebel Nautilus luchthoorn op mijn motor. Klein, compact en 134 decibel. Werkt uitstekend – ik noem hem Mozes, omdat de file echt splijt als was het de rode zee.
    Verder denk ik – maar ik kan het mis hebben – dat ik, als ik erg kort naast een auto rijd, minder kans heb geraakt te worden bij een onverwachte rijbaanwissel van de auto. Snel rijden dus, en heel goed opletten op gedrag. Indien de rijbanen links en rechts geheel gevuld zijn is er vrijwel geen risico, indien er gaten vallen in bv de linkerrijbaan is het heel waarschijnlijk dat iemand van de rechterrijbaan dit gat links op gaat vullen. Met andere woorden: een ‘volle’ file is minder gevaarlijk dan een gatenkaas.

  29. Willem

    Rij bijna dagelijks met de motor door de file (zonder alarmlichten). Kwestie van goed geconcentreerd rijden.Tip:Let op als je een afslag nadert, want dan wil er nog wel eens extra van rijstrook gewisseld worden. En na de afslag wil men soms als men er op komt direct naar links.

  30. John

    Goed bericht. Wat ik zelf had opgezocht op de site van de overheid is dat je het midden tussen 2 rijbanen hoort aan te houden, maar het is toegestaan om (gedeeltelijk) gebruik te maken van een van de rijbanen om een gevaarlijke situatie uit de weg te gaan. Bijvoorbeeld als een automobilist je blokkeert. Wanneer er meer dan 1 auto voor je staat bij het verkeerslicht wordt dit ook als file(opstopping) gerekend. Let wel op, ik ben binnen de bebouwde kom staande gehouden omdat ik een rij auto’s passeerde. Ik kwam aangereden op de linker baan, reed door het midden van de twee rijen en sorteerde uiteindelijk voor op de rechterbaan van bij verkeerslicht (daar was meer ruimte). Oom agent vond dat ik van baan wisselde, wat officieel niet mag en ben er met een waarschuwing vanaf gekomen.

  31. Frans

    Idiote Regel , bij spelregels automobilisten staat Gebruik het midden van de rijstrook. Motorrijders halen de file tussen de rijstroken in. Wanneer je op het midden van de rijstrook rijdt, hebben motorrijders voldoende ruimte om in te halen. Je kunt ze eventueel wat meer ruimte geven door bijvoorbeeld naar rechts uit te wijken als je op de rechter rijstrook zit.terwijl de wet voorschrijft zoveel mogelijk rechts

  32. Hil

    Leuke discussie. ik weet dat alarmlichten niet mogen in de file en ik heb ze niet. Rij dus maar met 1 knipperlicht (links) aan, want ik word merkbaar beter ophemelt opgemerkt. Vraag me nu toch af of dat toch niet handig is omdat het aan geeft dat ik links zou willen. Andere vraag: niemand last vd stippel markering die iets hoger ligt? mijn motor kantelt daar ligt op, rij dus liever er net naast en schuif zo tussen de auto’s Door.

  33. Petertje

    Theoretisch behoor je volgens de regels in te halen, inhalen doe je Door gebruik te maken van de volledige rijstrook. En niet er tussendoor. Ik rij ook motor maar ben me er ook van bewust dat niet iedereen je even snel ziet en de automobilisten van banen kunnen wisselen en dan ben je niet per definitie fout als automobilist. .. ook de motorrijder neemt bewust het risico…pas gewoon je snelheid aan.. wat er al staat. . Hou ongeveer 10-20km Max verschil aan… en als het goed is is dat Tot 60km op de snelweg maar denk voor jezelf na of je er dan nog tussen wilt rijden…

  34. Guido

    Ik mis in het stuk informatie over de aansprakelijkheid. Wat als een automobilist toch een deur open doet of als je er niet echt tussendoor kunt en je bekrast een auto. Wat dan?

    • Koen

      Goeie vraag! Dit is mij namelijk zojuist overkomen. Van de voorste auto voor het stoplicht (twee rijbanen, de auto stond op de linker rijbaan) besluit de passagier ineens uit te stappen. Botsing tot gevolg. Gelukkig weinig schade maar ben toch benieuwd naar de aansprakelijkheid

      • Tonio Apfelstrudel

        Degene die die deur opengooit zonder te kijken is aansprakelijk. Maar wat heb je aan als je daarna naar een wit ziekenhuis plafon ligt te staren…

  35. Chris

    Ik rij al 20 jaar motor met alarm lichten aan. Ik rij rustig en kalm door de file om de bestuurders de kans te geven mij te zien, en ik kijk met regelmaat “in” de auto’s om te zien hoe druk men achter het stuur is om te kunnen inschatten of er een wisseling van rijbaan zit aan te komen.
    Met laagstaande zon heb ik ook wat extra lichten aan om mij nog meer zichtbaar te maken.

    Het resultaat is 20 jaar schadevrij rijden en kleine uitzonderingen daargelaten heb ik weinig problemen ondervonden. Ik geef iedereen rustig de kans om mij te zien, en mocht iemand zijn gedachten er even niet bij hebben, dan rustig eventjes wachten totdat ik er wel lang kan. (Er is altijd wel iemand die een beetje ruimte creeerd zodat je verder kan.)

    In dit soort postings zie meestal de terugkerende automobilisten tegen de motorrijders opmerkingen terug komen. Op basis van mijn ervaring wil ik dan ook graag een aantal opmerkingen plaatsen over het “beeld” wat bij sommige aanwezig is :

    1.) Nee niet “ALLE” motorrijders scheuren door de file. Er is, zeker tijdens de zomer maanden, inderdaad een klein groepje die file rijden beschouwen als een extra rijbaan waar gewoon snel gereden kan worden en die vinden dat de automobilisten hun maar moeten zien. Ik als motorrijder heb deze personen ook wel eens enkele keer achter mij zitten, luid gas gevend met de boodschap “ga opzij ik heb haast”. En nee, deze personen zien dan op dat moment ook niet dat ik geen ruimte heb om ergens naar links of rechts te gaan om ze er langs te laten. Nogmaals, dit is maar een klein groepje.

    2.) Nee, niet “ALLE” automobilisten zien zelfs mij met mijn rustige rijgedrag en grote zichtbaarheid. Aangezien ik rustig rijd heeft dit nog nooit tot een aanrijding geleid, en vind het mijn taak als motorijder om daar rekening mee te houden.

    Voor iedere bestuurder (motorrijder of automobilist) die heel snel geirriteert word en uiten dat personen voor hun sokken” gereden moeten worden, of hun handschoenen voor andere doeleinden gaan gebruiken heb ik alleen maar het advies om het openbaar vervoer te nemen. Voor irritatie is in mijn bescheiden mening geen plek. Irriteer ik me dan niet een enkele keer aan een links rijder, een klever, of een motorrijder met haast ? Jawel, en ik zucht een keer, ga opzij zodra ik kan en denk alsjeblieft.

    Ik berust mij bij de gedachte dat ik met mijn rijstijl al 20 jaar schadevrij rijd.

    Is het al eens iemand opgevallen dat je s’winters minder aanrijdingen met motoren ziet, en minder kuipdelen over de weg verspreid ziet liggen, dan in het motor (zomer)hoogseizoen ?
    Iets om over na te denken als u in de file staat 😉

    Van mij krijgt u (als ik het niet te druk heb) per definitie een bedankje dat u een plekje vrijhoud zodat ik kan passeren 🙂

    • Marc

      Beste Chris,
      Het is een genoegen om jouw commentaar te lezen en ik kan mij er compleet bij aansluiten als automobilist.
      Het is geven en nemen in het verkeer. En in het bijzonder, proberen te anticiperen op het gedrag van de andere weggebruikers!

  36. Hub54

    Sinds ik in 1972 met motorrijden begon is het heel wat drukker en hektischer op de weg geworden,ook daarom rij ik ik nog sporadisch motor.Veel automobilisten die zich storen aan motorrijders zou ik willen aanraden om zelf eens op een motor te stappen simpelweg omdat je veel kwetsbaarderber bent ten opzichte van een auto,veel afhankelijker van het wegdek(nat,olievlekken,zand,gaten,putdeksels,zebra’s en andere witte strepen en automobilisten die vanuit een zijstraat voor je neus optrekken zodat je hart even overslaat(in België en Frankrijk mag je met een autorijbewijs een lichte motor rijden volgens mij.Tegen motorrijders kan ik zeggen:rij anticiperend en met gematigde snelheid als je gezond oud wilt worden!Leven en laten leven voor alle weggebruikers!

  37. Martien

    Ik heb op mijn gemak alles eens doorgelezen. Van die opmerking “rij ik de motorrijder van zijn sokken” zou ik zeggen pak het O.V. tegen de motor rijders die met een hoge snelheid tussen de file door rijden. wil ik graag het verzoek doen om een doner codicil in de vullen in mijn ogen ben je onverantwoord bezig.

    Ik rijd zelf al meer dan 20 jaar motor. Ik ben niet heilig en in mijn jonge jaren ook wel eens te hard tussen een file doorgereden. Mijn exuus ervoor.

    We doen allemaal wel eens iets doms en zien allemaal wel eens wat over het hoofd ook na 21 jaar rijervaring en hobby chauffeur op een vrachtwagen over komt mij dit wel eens.

    We zouden allemaal wel eens wat verdraagzamer mogen worden in het verkeer.
    Niet iedereen over een kant scheren er zijn altijd idioten op de weg zowel onder de motorrijders, autorijders als
    beroepschaufeurs.

    Ik rij het hele jaar motor in dit land houd dat in ook regelmatig file. En over het algemeen zonder problemen.
    En ja als ik in de winter rij krijg je minder ruimte ondanks dat ik een grote motor heb en goed zichtbaar denk te zijn.
    Omdat de automobilist er dan minder op motor rijders rerkend.

    Kan ook best begrijpen dat een automobilist schrikt als er een motor naast hen staat met een hoop herrie ook al rond de motor rijder rustig sommige type motoren zijn luidruchtig staat los van de bestuurder.

    Ik ben voor standerdat elke automobilist eens 2 rijlessen op een motor zou moeten volgen. Zodat zij ook de mogelijkheden en beperkingen van een motor weten.
    En een keer meerijden met een beroeps chauffeur op een vrachtwagen. Dan zie je echt wat voor malloten onze mede automobilisten kunnen zijn.
    Als dit gedaan zou worden zou er meer begrip komen voor elkaar.

    Kortom toon respect voor elkaar en tel eens tot 10 in het verkeer.

    Met vriendelijke groet.

    Martien.
    Auto,motor en vrachtwagen chauffeur.

  38. Dennis

    Als de motorrijders zich hier dan eens aan houden zou het kunnen. Maar ik heb meermaals meegemaakt dat ik een motorrijder tussen de 2 linkse banen iets meer ruimte gaf en daarbij rechts een motor blokkeerde. Dat die motorrijder dan boos word snap ik niet. De meesten gillen altijd zo hard dat ze de regels beter kennen dan welke automobilist ook.

  39. SoeF!

    Ik bedank een uitwijkende automobilist altijd met een vriendelijk (bedoeld) handgebaar. Misschien dat dat wat meer goodwill kweekt bij de automobilist. Stukje beleefdheid kan geen kwaad. Verder is het ronduit schokkend hoeveel automobilisten niet met hun omgeving bezig zijn.

  40. Wilfred

    Waarom zijn het altijd de bouwvakkersbusjes die, op het moment dat ze je 200m achter hen zien aankomen, het gaatje tussen de rijstroken lekker gaan lopen knijpen, zodat je er dan net wel/net niet tussen door kunt……. Gebeurt me nl dagelijks op weg van huis naar werk en v.v.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *