opmars van de e-bike

Opmars van de elektrische fiets

Op straat kom je ze steeds vaker tegen: elektrische fietsen. Waar ze in het begin vooral door ouderen werden gebruikt hebben ze de afgelopen jaren een flinke opmars gemaakt. Ook scholieren, dagjesmensen en zelfs bezorgers van maaltijden kiezen massaal voor de e-bike en pedelec. Ze worden daarnaast steeds meer gepromoot als een goed en milieuvriendelijk alternatief van de auto voor woon-werkverkeer. Doordat ze zo populair zijn gaan de ontwikkelingen in een stroomversnelling. We zochten uit wat we de komende tijd zoal kunnen verwachten.

Steeds populairder: verkopen nemen een vlucht

In 2016 werden er minder fietsen verkocht dan in de jaren ervoor. De waarde van de verkochte fietsen steeg wel. Dit was vooral te danken aan de toename van het aantal verkochte elektrische fietsen. Was in 2010 nog 15% van de verkochte fietsen in Nederland een elektrische fiets, in 2016 was dit maar liefst 1 op de 3.

E-bike en pedelec: wat is het verschil?

Onder de verkochte elektrische fietsen vallen zowel de e-bike als de pedelec. Termen als e-bike, elektrische fiets, pedelec en fiets met trapondersteuning worden vaak door elkaar gebruikt. Er is wel een belangrijk verschil. E-bike is de afkorting voor electronic bike, oftewel: elektrische fiets. Met een elektrische fiets rijd je met behulp van een motor. Je kan meetrappen maar dat maakt voor de snelheid geen verschil. Ook zonder lichamelijke inspanning kom je vooruit. Je kan de e-bike verzekeren voor bijvoorbeeld diefstal, maar dat is niet verplicht.

Anders is het met de pedelec, ook wel de fiets met trapondersteuning genoemd. Bij deze fietsen moet je juist trappen om vooruit te komen en de motor te activeren. Dan is er ook nog de high speed pedelec. De naam zegt het eigenlijk al: met deze pedelec kom je extra hard vooruit. Deze geeft trapondersteuning tot 45 km/u, waar 25 km/u maximaal is voor de e-bike en de ‘gewone’ pedelec. De regels rond de high speed pedelec zijn het afgelopen jaar flink aangescherpt. Doordat ze zo snel kunnen, besloot de regering dat ze niet meer thuishoren op het fietspad. Ze kregen de status van bromfiets met de bijbehorende regels. Een verzekering met WA dekking en het dragen van een helm is bijvoorbeeld verplicht. Daarnaast mogen ze niet meer op het fietspad, maar moeten op het bromfietspad of de openbare weg.

Accu: Tesla werkt eraan

Of je nu voor een e-bike of pedelec gaat, ze hebben beide één zwak onderdeel: de accu. Na verloop van tijd loopt deze steeds sneller leeg waardoor je er minder kilometers mee kunt afleggen. Op een gegeven moment is de accu aan vervanging toe. Voor fietsers die tegen dit probleem aan lopen is er goed nieuws: Tesla werkt aan een nieuwe super accu. Een die sterker wordt dan de accu’s die nu op de markt zijn. Hierdoor kun je langere afstanden afleggen én ze gaan veel langer mee. Geschat wordt dat ze een levensduur gaan krijgen van 10 jaar of misschien wel meer. Deze accu’s zouden volgend jaar al op de markt moeten komen.

GPS-chips in de strijd tegen diefstal

Met of zonder super accu, de populariteit van de elektrische fiets is ook de fietsendieven niet ontgaan. Vorig jaar kwamen er verontrustende berichten in het nieuws. De e-bikes werden massaal gestolen. In 2015 werden naar schatting 25.000 elektrische fietsen slachtoffer van diefstal. De politie nam maatregelen en zette lokfietsen in. Daarnaast zijn fabrikanten hard op zoek naar oplossingen. Sparta bracht bijvoorbeeld 6.000 e-bikes op de markt met een ingebouwde gps-chip. Hiermee is de fiets via een app op de smartphone altijd terug te vinden. Het verwijderen van de chip is lastig, waardoor deze fietsen voor dieven minder aantrekkelijk zijn. Dit lijkt te werken: van de 6.000 e-bikes met chip werd er geen een gestolen. Ook andere fabrikanten werken aan chips. Het nadeel tot nu toe is dat ze vrij prijzig zijn.

Fietspadcode

Misschien heb je het zelf wel gemerkt: het wordt steeds drukker op de fietspaden. Dit komt mede door de toename van het aantal elektrische fietsen. Hierdoor neemt ook het aantal ongelukken toe. De ANWB, Fietsersbond en wielersportbond NTFU zijn daarom een samenwerking begonnen om samen een fietspadcode op te stellen. Ze zijn een project gestart onder de werktitel “Geef elkaar de ruimte”. Doel is om smartphonegebruik op de fiets terug te dringen en om te zorgen voor een betere doorstroom. Zo moeten langzame fietsers rechts blijven rijden zodat anderen er makkelijk voorbij kunnen. De verwachting is dat de fietspadcode volgend jaar wordt doorgevoerd. Je zou dan nieuwe verkeersbordjes langs de fietspaden tegen kunnen komen.

Fietssnelwegen: de toekomst voor het woon-werkverkeer?

Daarnaast wordt de aanleg van zogenaamde fietssnelwegen gestimuleerd. Dit zijn brede fietspaden tussen steden vaak met weinig kruispunten en andere obstakels waardoor je lekker door kunt rijden. De fietssnelwegen worden gezien als een manier om woon-werkverkeer op de fiets te stimuleren. Het is goed voor de lichaamsbeweging, je komt lekker in de buitenlucht, staat niet in de file en met de e-bike hoef je niet zwetend aan te komen op het werk. Wie weet kun je over een paar jaar wel van Den Bosch naar Eindhoven op de fiets.

Heb jij een e-bike of pedelec en gebruik je die voor woon-werkverkeer? Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

3 berichten

Plaats bericht
  1. Ik denk dat de schrijver de E-bike verward met de Pedelec. Ik reed enkele jaren met een Gazelle e-bike , zoals omschreven in de koopovereenkomst is dit de electrische fiets met trapondersteuning tot 25 km p/uur .
    Deze e-bike had dus een accu en een motor in het voorwiel , maar je moest wel degelijk trappen om vooruit te komen. Geen helmplicht .

    De pedelec of high-speed pedelec is dus een electrische fiets waarbij je niet hoefde te trappen.

    Vriendelijke Groeten,

    AadKraaijenbrink

    • Stefan Sleutjes
      Stefan Sleutjes

      Beste Aad Kraaijenbrink,

      Hartelijk dank voor je reactie. Als je op internet informatie opzoekt over de E-bike en Pedelec zul je zien dat je bij de Pedelec zelf moet ”meetrappen”, in tegenstelling tot de E-bike.

      Met vriendelijke groet,
      Verzekeruzelf.nl

  2. m wijmans

    Aad,

    Bij allebei de E fietsen moet je trappen anders kom je niet vooruit.

    Bij E-bike is de trap ondersteuning begrensd Bij een pedelec niet

    Groet MW

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *