Premies autoverzekeringen te laag mits de organisatie is gestroomlijnd

DNB meldt vandaag dat autoverzekeraars in de problemen kunnen komen omdat hun premies te laag zijn. Dat zat er aan te komen, want de premies van autoverzekeringen zijn inderdaad al jaren aan de lage kant. Hoe dat komt? Door de moordende concurrentie, met name van de vele internetlabels die de laatste jaren zijn opgekomen. Zij hebben marktaandeel gekocht door een heel lage premie te bieden. Verzekeraars zoals ASR, Allianz en Achmea hebben daarnaast met marketinggeld marktaandeel gekocht op internet met hun internetlabels, respectievelijk Ditzo, Allsecur en Inshared. Een nieuwe klant van Ditzo moet wel honderden euro’s kosten gezien hun uitgaven op TV, Radio en internet. Dat verdien je nooit meer terug. Mede omdat een internetklant sneller wisselt van verzekeraar dan vroeger bij een tussenpersoon.

Maak processen efficiënt

De premie van autoverzekeringen kan alleen laag blijven als verzekeraars hun interne processen en organisatie efficiënter maken. Veel verzekeraars zijn meegegaan in de prijzenslag zonder dat ze hun interne organisatie hebben gestroomlijnd. Internetaanbieders kunnen deze lage premie vaak wel aanbieden, omdat ze een groot deel van hun processen hebben geautomatiseerd. De rest van de verzekeraars moet dit ook doen, anders kunnen ze het lage prijsniveau niet volhouden. Dan kan de angst van DNB uitkomen en zullen er nog een paar verzekeraars omvallen.

Tags

Frank | Verzekeruzelf

Zet de koers uit.

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close