Semi-zelfrijdende auto getest: de uitkomsten

Hoe zou het zijn als we over enkele jaren allemaal in een zelfrijdende auto rijden? Een stuk veiliger in ieder geval, blijkt uit onderzoek van Allianz. De auto’s moeten natuurlijk wel uitvoerig getest worden. Op 16 maart 2016 hebben daarom zo’n vijftig semi-zelfrijdende auto’s over de A2 gereden. Maar kun je eigenlijk wel zomaar in een semi-zelfrijdende auto rijden?

Minder ongevallen door semi-zelfrijdende auto’s

35% van alle verkeersongevallen met letsel is te voorkomen door semi-zelfrijdende auto’s. Dat blijkt uit een analyse van 10.000 schadegevallen van Allianz. Deze auto’s beschikken namelijk over een autonoom remsysteem. Het remsysteem zorgt ervoor dat de auto automatisch remt bij een onveilige verkeerssituatie. Niet alleen voorkomt de auto verkeersongelukken, hij helpt je ook nog eens met inparkeren. Het blijft cruciaal om de semi-zelfrijdende auto’s te testen in echte verkeerssituaties. Op 16 maart is daarom een reallife test gedaan op de A2.

De reallife test

De test is gehouden door risicoadviseur en verzekeringsmakelaar Aon, in samenwerking met Royal HaskoningDHV, Business Lease Nederland en Prodrive Training. De vijftig semi-zelfrijdende auto’s, met bestuurders, reden in ‘treintjes’ van zes achter elkaar over de snelweg. Observatiewagens reden mee om alles in de gaten te houden. De semi-zelfrijdende auto’s waren ook voorzien van dashboard camera’s.

Testresultaten

Uit de test op de A2 is gebleken dat bestuurders zich zeer op hun gemak voelden tijdens het ‘platoonen’: het automatisch achter elkaar aanrijden met de handen los van het stuur. De treintjes werden met opzet regelmatig onderbroken, maar ze herstelden zich goed. De bestuurders gaven aan dat ze bijna niet in hoefden te grijpen.

De verbeterpunten: afstand en ‘handen-los-rijden’

Uit de test is ook gebleken dat de auto’s iets te veel afstand van elkaar hielden, waardoor het verkeer niet lekker doorstroomde. Ook de periode van het ‘handen-los-rijden’ varieert nog te veel per auto. In sommige semi-zelfrijdende auto’s kon je je handen 10 seconden van het stuur halen, in andere auto’s zelfs 5 minuten.

Automobilisten moeten training krijgen

Toch kan niet iedereen zomaar in een semi-zelfrijdende auto rijden. Peter Morsink, senior consultant mobiliteit en verkeersveiligheid bij Royal HaskoningDHV, legt uit: “Om te beginnen is het erg belangrijk dat automobilisten voldoende bekend zijn met de systemen, onder andere door training. Ze moeten weten hoe ze de systemen op de juiste manier moeten gebruiken. Ook blijken de benamingen van identieke veiligheidsfuncties vaak per fabrikant te verschillen.”

Europa in 2019 klaar voor semi-zelfrijdende auto’s

Het duurt nog even voordat we met de semi-zelfrijdende auto de weg op mogen. In Amsterdam is besloten dat de auto wettelijk gezien in 2019 in Europa mag rijden. Wie weet ‘rijd’ jij dan ook met een slimme auto over de Nederlandse snelwegen.

Zou jij in een semi-zelfrijdende auto durven rijden? Laat het ons weten!

Bron: findinet.nl

Tags

Gerelateerde berichten

2 Comments

  1. Ow dit lijkt me echt niks.. heb liever zelf de controle in handen..naja ik heb ook rijangst.. rijd daarom ook in een brommobiel durf echt niet op de snelweg te rijden! 🙁

  2. Zou het zeker durven, maar ik blijf wel alert, ondanks de auto zelf rijd.
    Want je blijft dwazen op de weg houden helaas.
    Die je toch passeren terwijl het niet kan.
    Of je afsnijden om er tussen te kunnen.
    Daarom zou ik zelf eisen dat elke vrachtwagen een camera heeft die alles filmt, van wat er gebeurt.
    Maar ik heb er wel de volste vertrouwen in dat we in de toekomst zelf rijdende voertuigen hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close