Op wintersport als je zwanger bent

Mag het en hoe doe je het veilig?

Ben jij zwanger en wil je graag op wintersport vakantie gaan? Dan zijn er aantal vragen die je jezelf moet stellen. Mag je bijvoorbeeld snowboarden of skiën als je zwanger bent? Tot hoeveel weken in de zwangerschap is het veilig om de piste op te gaan? En waar moet je rekening mee houden? Met behulp van onze tips kun jij bekijken of een wintersportvakantie in jouw situatie nog veilig is en wat je eraan kunt doen om het zo veilig mogelijk te maken. Want de veiligheid van jou en het kleine wonder dat in je opgroeit gaan boven alles.

Overleg altijd met een gynaecoloog of verloskundige voordat je op wintersport gaat

Hoewel onze tips je goed op weg helpen om te bekijken of en hoe je nog op wintersport kunt gaan als je zwanger bent, raden we sterk aan om altijd je gynaecoloog of verloskundige om advies te vragen. Zij kunnen je het beste informeren op basis van jouw specifieke situatie.

Skiën als je zwanger bent mag tot 12 weken

Volgens gynaecologen en verloskundigen kun jij prima op wintersport gaan tot en met de elfde week van jouw zwangerschap. Daarna wordt het aangeraden om de piste te vermijden. Na de elfde week van een zwangerschap is de baarmoeder namelijk niet meer beschermt achter het schaambeen, waardoor het risico op complicaties bij een valpartij of botsing veel groter wordt. Daarnaast verandert het zwaartepunt van jouw lichaam langzaam vanaf de vijfde maand van een zwangerschap. Hierdoor sta je minder stabiel op de ski’s en ook dat vergroot weer de kans op ongelukken.

Skiën als je zwanger bent
Foto: Jonathan Smith

Ga niet naar skigebieden die hoger liggen dan 2150 meter

Wanneer je zwanger bent is het niet verstandig om naar skigebieden te gaan die hoger liggen dan 2150 meter. In deze hogere gebieden bevat de lucht namelijk een stuk minder zuurstof. Hierdoor kun je je duizelig gaan voelen, benauwd worden of onregelmatig gaan ademhalen. Deze lichamelijke stress kan effect hebben op jouw zwangerschap. Verblijf je een korte tijd op deze hoogte om bijvoorbeeld van een piste af te dalen? Dan kan het geen kwaad. Een langere tijd boven deze hoogte blijven is niet verstandig. Kies dus sowieso een verblijfplaats uit die niet hoger ligt dan 2150 meter of nog beter; kies je skigebied uit op die maximale hoogte. Dan hoef je jezelf helemaal geen zorgen te maken.

Ervaring en drukte op de piste

De kans op een valpartij tijdens wintersport is behoorlijk groot. Jij hoeft die val niet te veroorzaken. Op de piste zoeven veel onervaren of iets te creatieve wintersporters om je heen. Leuk om te zien, maar minder leuk om tussen te skiën als je zwanger bent. Kies daarom het liefst een rustig wintersportgebied uit in een rustige periode en ga alleen op wintersport als je zeker genoeg bent van jouw ski- of snowboard kwaliteiten. Als ervaren wintersporter kun jij gevaarlijke situaties net wat sneller zien aankomen dan een beginner. Maar hoe ervaren je ook bent, ook jij kunt vallen of in een botsing terecht komen. Ga daarom nooit, ook niet als ervaren wintersporter, de piste op na de twaalfde week van jouw zwangerschap.

Ga zelfverzekerd op reis en bekijk jouw verzekeringen

Je kunt altijd ziek worden, jezelf bezeren of ten val komen. Heel vervelend, zeker als je zwanger bent. Zorg er daarom voor dat je jouw verzekeringen goed controleert voordat je op vakantie gaat. Moet jij na het maken van medische kosten een claim indienen? Doe dit dan eerst bij je zorgverzekeraar. Vanuit de zorgverzekering wordt een deel van jouw medische kosten vergoed. Ook een aanvullende zorgverzekering of een reisverzekering dekken een deel van de eventuele onverhoopte kosten. Bij beide verzekeringen zijn aanvullende dekkingen te kiezen zodat jij zelfverzekerd als zwangere vrouw op wintersport kan.

Kies voor geschikte alternatieven tijdens de wintersportvakantie

Kijk jij enorm uit naar een vakantie in een sneeuwgebied maar ben je al langer dan 12 weken zwanger of loop je liever geen risico? Dan kun je ook gaan langlaufen! Deze sport geeft je uithoudingsvermogen en fitheid een boost. En daarbij hoef je je geen zorgen te maken om andere skiërs of snowboarders die langs razen, wat weer goed is voor je stressniveau. Kies een mooi en geschikte route uit en langlauf op je eigen tempo. Ga altijd met je partner of ander reisgezelschap op pad, zodat er altijd iemand is die voor jou kan zorgen mocht er onderweg toch iets gebeuren.

Daarnaast kun je als zwangere vrouw natuurlijk nog op andere manieren genieten van een vakantie in de sneeuw. Ontspan en ga lekker uit eten met jouw reisgezelschap, speel gezelschapsspelletjes, geniet van een warme chocomel bij de Après-ski of ga voor ultieme ontspanning in één van de thermale baden in het gebied. Als zwangere vrouw vermaak je jezelf ook prima naast de piste!

Ben jij als zwangere vrouw op wintersport geweest? Dan horen we graag jouw ervaring! Waar hield jij rekening mee? Hoe beviel de vakantie voor jou? Laat het ons weten in een reactie.

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close