Stress verminderen door time management: 7 tips

Weet je door alle drukte soms niet meer waar je de tijd vandaan moet halen? Vraag je je vaak af of je wel met de juiste dingen bezig bent? En heb je het gevoel dat je geen controle meer hebt over je eigen leven? Waarschijnlijk voel je bij het lezen van deze vragen je bloeddruk verdubbelen en wil je zo snel mogelijk wegklikken. Is dat het geval? Dan dagen we je toch uit om verder te lezen. We beloven niet dat daarna al je problemen opgelost zijn. Wel kan het je een stap in de goede richting geven, om weer zelfverzekerd en zonder stress door het leven te gaan. Je zult het zelfs leuk gaan vinden!

Stress vermindert niet vanzelf

Allereerst goed en slecht nieuws. Het goede nieuws: je bent niet de enige. Heel veel mensen hebben te maken met een vorm van stress. Uit onderzoek van TNO blijkt dat 1 op de 8 mensen last heeft van stress. Daarbij lopen jaarlijks één miljoen mensen risico op een burn-out. Dit is in zoverre goed nieuws omdat er daarom veel onderzoek gedaan is naar de oorzaken van stress. En wat je eraan kunt doen. Het slechte nieuws: blijvende verandering in je gedrag is heel moeilijk. En je omgeving zal niet veranderen zonder dat jij dit doet. Wacht dus niet tot morgen alles beter is, maar neem zelf het initiatief.

Stress is een keuze

Hoezo stress is een keuze? Wie kiest er nou voor om gestrest te zijn? Het lijkt kort door de bocht, maar het is belangrijk te beseffen dat jij zelf je prioriteiten bepaalt. Jij kiest ervoor ‘ja’ te zeggen tegen al het werk dat naar je toe komt. Jij kiest ervoor om gezellig bij die vriend langs te gaan, terwijl je eigenlijk iets anders moet doen. En jij kiest er ook voor je te laten afleiden door de televisie of je mobiele telefoon. Genoeg met deze persoonlijke verwijten en zware onderwerpen! Veranderen en stap voor stap verbeteren is leuk en geeft je een enorm goed gevoel achteraf. Daarom geven we je graag een aantal tips om te starten met stress verminderen.

7 tips om stress te verminderen

  1. Stel doelen. Als er iets is dat je meer focus geeft, is het wel het stellen van korte termijn doelen en lange termijn doelen. Het geeft je dagelijkse sturing en helpt bij het maken van keuzes. Draagt iets niet bij aan je doelen? Bedenk dan of je het wel wilt blijven doen. Schrijf je doelen op en maak ze concreet. Schrijf ook op wat je wilt gaan doen in de komende dagen, weken en maanden om dichter bij je doelen te komen.
  2. Doe vooral dingen niet. Maak structurele keuzes om bepaalde activiteiten niet te doen. Dit zal je meer overzicht en rust geven. Voor iedereen is het persoonlijk welke dingen dit zijn. Hobby’s en het uitoefenen van een bestuursfunctie kan ook ontspanning geven. Ga rustig zitten en kijk wat er de komende weken in je agenda staat. Wat doe je altijd wat je niet meer wilt of kunt doen? Kun je ermee stoppen of het aan iemand anders overdragen?
  3. Doe één ding tegelijk. Tegelijkertijd de krant lezen, je agenda bijwerken, praten met een collega en autorijden is niet effectief. In dit geval is het zelfs gevaarlijk. Multitasken bestaat niet! Richt al je aandacht op één bezigheid. Je zult zien dat je met meer rust en minder stress de dag doorkomt. Heb je moeite om je aandacht erbij te houden en word je snel afgeleid? Mediteren kan je hier heel goed bij helpen.
  4. Spreek verwachtingen uit naar je omgeving. Stress komt ook voort uit beloftes die je maakt aan anderen. En die je natuurlijk waar wilt maken. Realiseer je dat je daarmee ook een enorme druk op jezelf legt. Kun je iets niet of niet op tijd regelen? Leg dit dan uit en geef een alternatief. Anderen zullen dit begrijpen. Ervaring leert ook dat zij dit zullen respecteren en waarderen.
  5. Beweeg. We gaan terug naar de oertijd waarin onze voorouders oog in oog stonden met een bloeddorstige sabeltandtijger. Het hart van onze voorouders maakte overuren. Het was intens alert. En het lichaam was klaar om te vechten of te vluchten. Dat was pas stress. De meesten van ons komen niet dagelijks oog in oog te staan met levensgevaarlijke dieren. Toch geeft ons lichaam nog steeds een vergelijkbare reactie bij stressvolle situaties. Een belangrijke tip is dan ook: geef antwoord aan de behoefte van je lichaam en beweeg. Je zult zien dat je lichamelijk en geestelijk rustiger wordt na een half uur hardlopen, spinnen of dansen.
  6. Zorg voor een goede nachtrust. Te weinig nachtrust beïnvloedt je hele functioneren. Je bent chagrijnig, lusteloos, weinig energiek, je hebt moeite met nadenken en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Slaap lang genoeg en zet de wekker niet eerder om vervolgens 4 x 10 minuten te snoozen. Dat is namelijk killing voor je energiepeil.
  7. Stop waar je mee bezig bent. Wordt het je echt even te veel? Voel je je door alles wat je moet doen zo gestrest dat je het niet meer aankunt? Stop dan waar je mee bezig bent, en neem een half uur pauze. Maak in deze pauze een volledige lijst van wat je nog moet doen. Het maakt niet uit of het grote dingen of kleine dingen zijn. Zet alles vervolgens in je agenda, zodat je een duidelijke en overzichtelijke planning hebt. Je zult zien dat dit half uur zich dubbel en dwars terugverdient!

Time management is een duur woord voor zinvol omgaan met je tijd. Bovenstaande tips gaan in meer of mindere mate over het besteden van je kostbare tijd. Het kost veel tijd om echte verandering en blijvende verbetering door te voeren. Pak één van bovenstaande punten en ga daarmee aan de slag. Je merkt dat dit energie geeft om het volgende punt aan te pakken. Zo wordt het niet te veel tegelijk. En loop je niet het risico om je erbij neer te leggen. Heel veel succes!

Wat zijn jouw ervaringen met het verminderen van stress? Heb je zelf nog tips? Laat het mij weten!

Tags

Arjuna | Verzekeruzelf

Stap voor stap naar resultaat.

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close