
Veranderen? Het grootste probleem ben je zelf!
Het voorbeeld van de peper-en-zoutvlinder gebruikte ik al in 2006 tijdens verschillende seminars met als titel “Veranderen & Overleven” , die ik hield voor honderden assurantietussenpersonen. Het was voor mij toen zonneklaar dat de financiële wereld drastisch moest gaan veranderen. Verzekeruzelf.nl pioneerde al sinds 2002 met succes in de nieuwe wereld van internet en transparantie. Ons moederbedrijf Intrasurance stelde dezelfde technologie en werkwijze ter beschikking aan assurantietussenpersonen. We sloten in minder dan twee jaar tijd meer dan 130 assurantiekantoren aan op ons platform. Slechts 50 daarvan wisten er een succes van te maken. Ook de landelijke balans ziet er niet hoopgevend uit. Van de 11.000 tussenpersonen in 2006 is de teller nu onder de 9000 gezakt. Ik heb van dichtbij kunnen constateren dat er een groot verschil bestaat tussen theorie en praktijk als het gaat om veranderen. De vraag is: hoe komt dat? Ben Tiggelaar – met wie ik in 2006 die seminars hield – stelt in zijn boek Dromen Durven Doen op basis van wetenschappelijk onderzoek dat slechts 5 % van ons gedrag bewust en gepland tot stand komt. Maar liefst 95 % is onbewust en automatisch. Zoveel verschillen we dus niet van de peper-en-zoutvlinder! Juist dit gewoontegedrag maakt veranderen zo moeilijk. Zoals de Engelsen zo mooi zeggen: “Only wet babies like changes”. Dit lijkt allemaal niet zo hoopgevend voor ons mensen, maar tóch lukt het sommigen weer wel om op tijd te veranderen. Hoe doen ze dat?
(wordt vervolgd)