Verkeersboetes: dit betaal je in 2018 voor een overtreding

Wanneer je met de auto de weg opgaat hou je je natuurlijk netjes aan alle regeltjes. Je laat verkeer van rechts voor, rijdt nooit onnodig links, je auto is tiptop in orde en je hebt je autoverzekering goed geregeld. Toch kan het je in een moment van onoplettendheid overkomen: het stoplicht springt net als je er voorbij rijdt op rood of je geeft een beetje gas bij om in te halen en rijdt daardoor iets te hard. Met een beetje pech heb je dan een bekeuring te pakken. Hoeveel je in 2018 gaat betalen voor verkeersboetes is inmiddels bekend.

Veranderingen in 2018

Het nieuwe kabinet heeft plannen om het boetesysteem aan te pakken. Ze willen ervoor zorgen dat mensen die vaker de fout ingaan meer gaan betalen voor hun overtredingen. In 2018 wordt dit systeem nog niet ingevoerd. Sterker nog: de hoogte van de boetes voor de meeste verkeersovertredingen blijft hetzelfde als in 2017. Alleen voor te hard rijden ga je meer betalen. AutoRAI.nl publiceerde de hoogte van de verkeersboetes op basis van het overheidsdocument “Maatregelen verkeersveiligheid”.

Verkeersboetes: dit ga je betalen voor overtredingen

De boetes voor verkeersovertredingen blijven dus gelijk aan 2017. We zetten een aantal veelvoorkomende op een rij:

  • Bumperkleven: € 280
  • Onnodig links rijden: € 140
  • Rechts inhalen: € 230
  • Geen gordel dragen: € 140
  • Mobiele telefoon vasthouden tijdens het rijden: € 230
  • Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: € 230
  • Afslaan zonder richting aangeven: € 90
  • Rijden met een niet behoorlijk leesbaar kenteken: € 130
  • Onterecht mistlampen aan: € 90. Vraag je je af wanneer die mistlampen nu eigenlijk wel of niet aan moeten? Dat lees je in dit blog.

Te hard gereden? Dit kun je verwachten

Voor een snelheidsovertreding ga je volgend jaar wel meer betalen dan in 2017. Het verschil kan oplopen van € 1 tot € 35 euro. Dit zijn de bedragen voor 2018:

Aantal km. te hard Binnen de bebouwde kom Binnen een erf Buiten de bebouwde kom
5 € 33 € 54 € 31
10 € 70 € 105 € 66
20 € 188 € 253 € 180
25 € 252 € 331 € 237

Rijd je te snel op een weg waar werkzaamheden worden uitgevoerd? Dan betaal je een hoger bedrag. Voor een snelheidsovertreding bij wegwerkzaamheden buiten de bebouwde kom worden de boetes wel iets lager dan dit jaar. Dit betaal je bij zo’n overtreding in 2018:

Aantal km. te hard Binnen de bebouwde kom Buiten de bebouwde kom
5 € 54 € 44
10 € 105 € 88
20 € 253 € 220
25 € 331 € 295

De bedragen zijn zonder administratiekosten. Deze zijn ook in 2018 € 9 per boete.

Ben je geflitst en wil je precies weten wat je kan verwachten? Op de website van het OM (Openbaar Ministerie) kun je een berekening maken. Zo weet je gelijk waar je aan toe bent. Op dit moment vind je er nog de tarieven voor 2017, in januari zal de tool worden bijgewerkt.

Hoe wordt de snelheid bepaald?

Wanneer je te hard hebt gereden, krijg je vaak een bekeuring voor een iets lagere snelheid. Dit heeft te maken met de correctie die de politie toepast bij snelheidsovertredingen. Op die manier weten ze zeker dat je de maximumsnelheid hebt overschreden. Hoe ze dat precies doen? Dat is afhankelijk van de snelheid:

  • Bij minder dan 100 km per uur is de meetcorrectie 3 km. Dat betekent dat er van de gemeten snelheid 3 km wordt afgetrokken.
  • Is de snelheid meer dan 100 km per uur? Dan is de correctie 3% van de gemeten snelheid. Voorbeeld: je rijdt 130 km per uur waar je 120 mag. Dan komt dit na de correctie uit op 126 km per uur (130 km – 3%). Je krijgt dan een boete voor 6 km te hard rijden.

Vaak wordt er pas een bekeuring gestuurd als je, na correctie, 4 km per uur of meer te hard hebt gereden. Dit is de ondergrens. Deze ondergrens wordt niet aangehouden op snelwegen waar je 130 km per uur mag rijden.

Wat vind jij van het boetesysteem voor 2018? Laat het me weten in een reactie.

Bronnen:
AutoRAI.nl, hier vind je een volledig overzicht met bedragen voor verkeersboetes in 2018
Openbaar Ministerie

Tags

Anita | Verzekeruzelf.nl

Vertaalt verzekeren naar zelfverzekeren.

Gerelateerde berichten

41 Comments

  1. er word de laatste tijd heel veel niet de richting aanwijzers gebruikt laat ze daar heel goed op letten , die er achter rijd weet niet wanneer de gene stopt en dan is het boem ho plons water.

    1. Precies. Bij geen richting aangeven, bumperklevers,onnodig links rijden en te hard rijden binnen de bebouwde kom mogen ze wat mij betreft de boetes verdubbelen.

      1. Wat mij betreft mogen alle boetes gehalveerd worden alleen de pakkans moet 10 keer zo hoog worden dan kijken ze wel uit.

  2. Dit heeft niets te maken met het bevorderen van de verkeersveiligheid.
    Het is gewoon geldklopperij !!!
    We begaan allemaal wel eens een vergissing door per ongeluk te hard te rijden,
    of per ongeluk door rood te rijden.
    Door boete’s blijft het toch per ongeluk gebeuren.
    Maar als de politie te hard rijdt zonder sirene en/of zwaailamp, wat meer
    wel gebeurd dan niet, gaan ze gewoon vrijuit.
    Ze hebben wel een voorbeeld functie te vervullen.
    Al met al : SCHANDE !!!!!!
    De dictatuur begint al flinke vormen aan te nemen !!!!!

    1. Robert, helaas heb je gelijk, wat een k land is dit aan het worden m.b.t. de overheid. Die is er niet om je te helpen maar om je te naaien!

    2. Robèrt,
      Hou je svp aan de snelheidslimiet en als jij “per ongeluk” door een rood verkeerslicht rijdt, dan wordt het tijd dat je een keer een rijtest afneemt.
      Dit is meer een mentaliteitsprobleem van jou, dan het handhaven van de verkeersveiligheid.

      1. Yep…
        Regels zijn regels en daar heb jhe je aan te houden.
        Als je eens per ongeluk een regel overtreedt leer je door de boete (als dit toevallig is gezien) dat je nog beter moet opletten.

    3. Per ongeluk te hard rijden. Dat leer je zeker af na enkele forse overtredingen. Per ongeluk door rood licht rijden. Dat leer je wel af na enkele malen forse boetes en na het doodrijden van medemensen of dieren. Hoop dat figuren zoals jij echt altijd worden geflitst en fors gestraft want dit soort figuren hoort niet in het bezit van een rijbewijs te zijn natuurlijk. Doodrijders zijn doodrijders. Schandalige aso figuren. Waarschijnlijk rijdt hij ook een golfje.

    4. ik vind toch de boetes al extreem hoog.
      helaas nog steeds geen 1 Europa op dat gebied.

      ook voor de politiemensen, die deze bekeuringen moeten gaan schrijven, ook zij krijgen ellende op hun hals, misschien nog zelfs wel persoonlijk.
      Dank aan onze regering voor dit wan-produkt.

    5. Verkeers veiligheid inderdaad.
      Alleen vandaag al bijna 3x een aanrijding door iemand die opeens naar links komt zonder richting aan te geven.
      Ik reed 120 (130 toegestaan) degene die naar links komt ging inhalen met 110.
      Dus moet ik flink in de ankers omdat de ander EN niet oplet EN langzamer rijd.
      Dus Robert, kan ik misschien aannemen dat jij er ook zo een bent?

    6. Van welke verkeersregels mag de politie afwijken?

      De politie heeft vrijstelling van alle artikelen uit het Reglement Verkeersregels & Verkeerstekens (RVV). Dit betekent dus bijvoorbeeld dat de politie de maximumsnelheid mag overschrijden. Ook mag de politie bijvoorbeeld:

      doorrijden bij een rood verkeerslicht;
      rijden over de vluchtstrook;
      rijden op plaatsen waar anderen dit niet mogen zoals een trambaan, busbaan en stoep;
      inhalen over een doorgetrokken streep;
      parkeren of stilstaan waar dit voor anderen verboden is.

      Daarnaast zijn er voorwaarden aan de vrijstelling verbonden:

      de verkeersveiligheid mag niet in gevaar komen;
      het gebruik van de vrijstelling is gezien de situatie noodzakelijk.;
      de voorschriften van de Brancherichtlijn Verkeer Politie worden nageleefd.

      Bron: politie.nl/bevoegdheden

  3. Ze maken er een sport van om zoveel bekeuringen te schrijven je blijft constant onder het rijden op je teller zien dat bevordert de verkeers veiligheid niet neem ik aan pak echte snelheids duivels

  4. Het hele verkeersboetesysteem is nog steeds amateuristisch in veel opzichten. Het gebruik van google maps als navigatie op de smartphone wordt nog steeds verkeerd geïnterpreteerd als het bedienen van een telefoon. Schooljeugd fietst in het donker alleen met gezichtsverlichting;: de smartphone . Terwijl ze niets zien rijden ze een deuk in mijn auto fie ik zelf mag betalen. Verdr mag je hier en motor rijden met een autorijbewijs; een auyo mrt een motorrijbewijs en een mini suyo met een brommer rijbewijs. De lijst is ellenlang. Veel suc6!

  5. Hallo, eindelijk worden de aso op de weg aangepakt. Van mij moge de boetes best wat hoger. Ben dagelijks op de weg je wordt links/rechts ingehaald door de “snelle” aso’s met een telefoon aan hun kop. Van mij mag de maximum snelheid terug naar 100. De meeste nieuwe auto’s hebben een cruise controle gebruikt dat ding en leer je auto kennen.

  6. Het is niet Stoplicht zoals je schrijft in jouw column. Het heet in de Nederlandse zin: Verkeerslicht. Stoplicht staan bij Spoorweg overgangen. Het besef dat je moet stoppen voor gevaar oftewel aankomende treinen ip het spoor. Verkeerslichten daarentegen staan bij kruisingen in bewoond gebied daar waar verkeer rijdt. Dus als je in een straat rijdt dan kom je meestal een verkeerslicht tegen en stop je bij een verkeerslicht als deze op rood is. Een stoplicht is een paal met 1 rood licht dat aanspringt bij een naderende trein en meestal zijn er slagbomen welke tevens in werking gesteld worden. Dus om de fout te maken als we spreken over wachten voor een Verkeerslicht of Stoplicht is duidelijk een verschil Anita.

    1. Hoi Mathieu, bedankt voor je reactie. Toevallig kan het allebei. Check het maar eens bij de Nederlandse taalkenner: Vandale.nl. Die gebruikt de twee als synoniemen voor elkaar. Genootschap Onze Taal legt het nog wat verder uit, mocht je het interessant vinden. Het is dus zeker niet fout om te spreken van een stoplicht in plaats van een verkeerslicht. Toch bedankt voor je opmerkzaamheid.

  7. de regels zijn bekend ook als je rijles neemt niks nieuws onder de zon, ik rij al vanaf mijn zestiende en ja zie wel een verschil dan denk ik waar heb jij in godsnaam je rijbewijs gehaald, je moet je gewoon aan de regels houden clear.

  8. Ik heb zelfs 2 maal geconstateerd dat zelfs een politieauto geen richtingaanwijzer gebruikte! Politie hiervan per mail in kennis gesteld doch zoals te verwachten: Geen reactie!

  9. Hoe durven ze deze boete bedragen een “veiligheidsmaatregel”te noemen , te korten op begrotingen kunnen ze er mee dichten. Ten behoeve van de veiligheid|?? ” bevorderen van de veiligheid “; wat een lef

    Als je al amper met een oude 2- 4 e hands auto kan / mag rijden omdat je hem nodig hebt, durf je amper nog . Voortdurend ( teveel) op je snelheidsmeter letten is je 1e prioriteit gemaakt door deze overheid en niet wat je prioriteit zou moeten zijn. Een autootje kost al zoveel, motorijtuigenbelasting , hoge verzekeringspremie, te dure benzine vanwege de belasting, APK en ander onderhoud, maar ja voor deze regering en de vorige daar tellen alléén de middenklassers, de 2 verdieners en de gewone man is uit zicht. Vakantie is er al jaren niet meer bij , m,n ABP pensioen is sinds de crisis gelijk met € 70, gekort, het gaat goed in de maatschappij, maar dat pensioen eens een keertje indexeren is allang verleden tijd en alles kan zomaar .
    Ik draag al een tijd 2e hands kleding, ben ik nou 40 jr politieman voor geweest ,

  10. Door alle regeltjes wordt het rijden gewoon niet leuk meer. Eerste vereiste is nu een auto met snelheidsbegrenzer. Je bent gewoon de melkpot van de overheid en je kunt maar beter je mond houden wanneer je wordt aangehouden door zo’n overheidsbetweter die ze een uniform hebben aangemeten.

  11. Ik rij ruim 120.000 km’s per jaar en ik denk al ruim 5 jaren lang geen boetes gehad maar ik had er wel heel wat kunnen hebben. mijn grootste ergernis is nog steeds mensen die veel te lang links rijden of bij een driebaans snelweg op de middelste strook rijden terwijl er meer dan genoeg ruimte is om geheel recht te rijden, ook daar waar de vluchtstrook gebruikt mag worden ( dit dan aangegeven door de matrix borden ) blijven mensen steevast met 90 km/u op de linkerbaan rijden !! nou,,,, ik haal dan rechts in !! waarom doet de politie hier niets wat aan !! (ik bedoel dan, aan de linksrijders ) rij eens op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht, zowel heen als terug zouden ze zich hier rijk kunnen schrijven, Het is en blijft balen als je dan een bekeuring zou krijgen voor rechts inhalen, ook als je na het rechts inhalen op dezelfde baan blijft rijden.

    1. Jack jongen jij bent een man van de weg waarschijnlijk een die schijt heeft aan de maximum snelheid rode krijgen en andere afgesproken regels op de weg. De rechter rijstrook is er niet alleen voor ons neer gelegd kerel ook jij mag er op rijden hoor vinden we geen enkel bezwaar

  12. Het is een verkeerslicht, maar wij zijn het in de loop der jaren het een stoplicht gaan noemen,
    Dat is het zelfde als een zebrapad, dat is ook eigenlijk een voetgangersoversteekplaats.
    een tientje noemde eigenlijk ook iedereen een joet. Of de koelkast welke we ijskast noemen!

    Verkeerslichten is het enige juiste woord voor de lichten die bedoeld zijn om het verkeer te regelen.
    Volgens mij is stoplicht een ander woord voor remlicht achterop een voertuig.

    Ik mag het nu wel weten als ik bijna tegen de 50 loop. Als ik het verschil nu nog niet zou weten, daar heb ik geen woordenboek der taal bij nodig, ook niet toevallig!

  13. enne boetes van fietsers, scooters eb brommers, hoe gaat men deze aanpakken.Rijden zonder licht, metvtelefoon in de hand wst nellen appen, niet de rijstroken volgen en noem ze maar op. Ik lees weer alleen automobilisten.

  14. Wat ik als int vrachtwagen chhauffeur niet begrijp is dat de boetes in ons buurland duitsland , vele eurotjes lager liggen dan in ons kikkerlandje leg dat maat een uit aan de gewone burger , hoezo een europa laten ze zich daar in brussel maar eens naar kijken en een europees boete stelsel invoeren voor elke overtreding in de wvw een duidelijk europees sanctie bedrag .

  15. Nico Schenk.
    Ik word er een beetje moe van.
    Boetes staan niet meer in verhouding tot de zogenaamde verkeersveiligheid.
    We hebben bijna alle landen in de Europese unie ingehaald qua hoogte van een verkeersovertreding.
    Mensen komen onnodig in de problemen door absurd hoge boetes

    1. Nee Piet dan hou je de aso’s die het 1 keer best kunnen veroorloven en de pakkans is zo klein dat ze jaren door kunnen gaan tot ze eindelijk voor die eerste keer gepakt worden.
      De boetes mogen wat mij betreft omlaag maar de pakkans moet veel en veel hoger worden. 1 keer de fout in denken foutje en lage boete vaker de fout in dan de boete omhoog en gewoon de pakkans richting 100 procent brengen alleen dan zal al het verkeer zich aanpassen.

  16. Het is door meerdere mensen al opgemerkt.
    Inderdaad heel frustrerend hoe de verhoudingen liggen tussen boetebedragen en verkeersveiligheid.
    Maar dat niet alleen.
    neem nu de A28 op 27 maart 2018. In Nederland gigantische vertragingen door allerlei files.
    Vervolgens kom je in het noorden en moet je een beetje tijd terugpakken.
    Dat houdt in niet mijn normale slakkegangetje van 95 – 105 maar zo’n 125.
    zie je een bord 100 dus laat je de wagen uitrollen. En dan…ja hoor, zie je weer zo’n klere flitser in je Spiegel.
    De tomtom had nog niet eens gepiept, en dat doet hij echt binnen twee seconden als je te hard rijdt.
    En dan op de terugweg. GVD, weer een vergelijkbare streek.

    Na 31 jaar schadevrij op de motor en 30 jaar schadevrij met de auto.
    Bij elkaar meer dan een miljoen kilometer en na tientallen malen de fouten van anderen te hebben weten
    te neutraliseren wordt je geconfronteerd met dit soort onzin.
    De tranen schieten je spontaan in de ogen.

    Mistlampen aan EUR 90,–
    Bumperkleven EUR 280,–

    Alletwee dodelijk. ik zelf ervaar dat de anti-verblindingsstand van de Spiegel zwaar onvoldoende is om
    te compenseren voor de modern stralingskanonnen. Dat zijn vaak niet eens mistlampen maar gewoon koplampen.
    Slechts EUR 90,–
    Daarom doet de politie er ook geen ene R aan, want het levert ze veel te weinig op.

    Bumperkleven Okay het is iets meer, maar het is ook direct dodelijjk. Zet daar GVD EUR 500,– op !

    Telefoon vasthouden EUR. 230,–, wat een onzin. En als ik mijn radio aanzet, en als ik een slok uit een blikje neem of een hap van een banaan neem?.
    Teksten intikken, daar moet minimal EUR 500,– op worden gezet, niet op het vasthouden van iets.
    Wij beginnen toch langzaam aan behoorlijk het doel uit het oog te verliezen.

    Of is het doel dan toch gewoon autootje pesten en cashen.

    Doe je dat maar veilig.

  17. Het blijft zuur als je je best doet je aan de verkeersregels te houden, toch bekeuringen krijgt en je dan achter de oren krabt wat je toch weer fout deed. Notoir asociaal rijgedrag en wegpiraterij past bij lieden die moedwillig de regels overtreden en daar te vaak mee wegkomen. Zij leren niets van boetes, die immers bedoeld zijn je iets bij te brengen. De categorie die het goed wil doen, wordt eerder gestraft met boetes dan dat die er iets van zou moeten leren.

  18. De eerste 2 boetes in het rijtje zouden eigenlijk omgekeerd moeten zijn als de oorzaak van het bumerkleven onnodig links rijden is. Ook het niet rijden op een spitsstrook zou beboet moeten worden, want dat weten te veel mensen niet, het is gewoon onnodig links rijden.

  19. Het rijden met gladde banden is boetevrij? Kan er nergens een bedrag over vinden. Ik vind dit belangrijker dan dat je gepakt word met 3km te hard.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close