Waarom wordt de autoverzekering snel duurder?

Een autoverzekering sluit je af voor onverwachte gebeurtenissen. Je betaalt daar elke maand premie voor. Dit bedrag wordt gebruikt om schades uit te betalen. Net als de premie die andere klanten betalen. Als de totale premie die binnenkomt lager is dan de schadebedragen, kunnen verzekeraars de kosten niet dekken. Daarom moeten zij hun premies verhogen. Volgens onderzoek van Independer worden autoverzekeringen daarom snel duurder. Nog niet alle verzekeraars hebben hun premies verhoogd. Maar dat zal dit jaar nog wel gebeuren.

Jongeren krijgen grootste premieverhogingen

Uit onderzoek van Independer blijkt dat autoverzekeringen steeds duurder worden. Vooral jongeren van 18 tot 24 jaar krijgen te maken met flinke stijgingen. Eind 2015 betaalden zij gemiddeld 884 euro voor een nieuwe autoverzekering. Nu is dat zo’n 1012 euro per jaar. Vraag je een verzekering met een WA dekking aan? Dan betaal je gemiddeld 89 euro meer. Voor verzekeringen met Beperkt Casco of WA Volledig Casco (All Risk) dekking, betaal je nu 73 euro en 65 euro meer dan vorig jaar.

Verzekeraars kunnen kosten niet dekken

Verzekeraars keren schadebedragen uit met de premie die klanten betalen. Zodra verzekeraars meer aan schades uitbetalen dan er aan premie binnenkomt, kunnen zij de kosten niet dekken. Voor elke euro die jij betaalt aan premie, betalen verzekeraars op dit moment gemiddeld 1,09 euro aan schades. Volgens Rudi Buis, van het Verbond van Verzekeraars, zijn de premieverhogingen dan ook geen verrassing. “Er is veel concurrentie in de markt voor autoverzekeringen. Daardoor hebben de verzekeraars in 2014 300 miljoen meer aan schade uitgekeerd dan ze aan premie hebben binnengekregen. Dat is geen gezonde situatie,” aldus Buis.

Minder autoschades, hogere kosten

Het aantal autoschades is de afgelopen jaren fors gedaald, maar de kosten per schade zijn gestegen. In 2010 was het gemiddelde schadebedrag 1360 euro. In 2015 was dit 1900 euro. Buis laat weten: “Vroeger had een auto een eenvoudige bumper, nu zit hij vol met apparatuur als sensoren of cameraatjes. Dat maakt reparaties duurder.” Denk hierbij aan reparaties van navigatiesystemen, airbags of parkeersensoren. De schadebedragen die verzekeraars moeten uitkeren, zijn dus veel hoger dan voorheen. De premie die binnenkomt, is dan niet genoeg om die schadebedragen te dekken. Daarom moeten verzekeraars hun premies verhogen.

Premieverhoging de enige optie?

Een premieverhoging is natuurlijk erg vervelend. Daar is iedereen het wel over eens. Volgens Ruud Martens, algemeen directeur van Independer, hoeft een premieverhoging niet de enige oplossing te zijn. Verzekeraars kunnen volgens hem ook besparen door innovatie. Martens zegt: “Met bijvoorbeeld rijgedragverzekeringen snijdt het mes aan twee kanten. Automobilisten worden beloond voor correct rijgedrag en de schadelast kan daardoor dalen.”

Zou jij inzicht willen geven in jouw rijgedrag voor een lagere premie? Laat het weten in een reactie!

Bron: NU.nl, NOS.nl

Tags

Gerelateerde berichten

2 Comments

  1. Premieverhoging omdat de kosten toenemen is begrijpelijk. Ik krijg nu een permieverhoging van 87%! Dat is niet in de buurt van de genoemde 9% en daarom niet begrijpelijk.

    1. Hoi Thijs,

      Wij begrijpen dat je schrikt van deze verhoging. Wij hadden het liever ook anders gezien, maar ontkomen er niet aan. Wil je meer telefonische uitleg? Stuur dan jouw gegevens naar klantenservice@verzekeruzelf.nl. Wij nemen vervolgens contact met je op.

      Met vriendelijke groet,
      Verzekeruzelf.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close