Wat kost financieel advies?

De provisies die verzekeraars en banken aan tussenpersonen betalen worden begin 2013 verboden. Minister van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) wil dat tussenpersonen zich alleen laten leiden door het belang van de consument. Met de huidige regeling betaalt de bank of de verzekeraar een tussenpersoon als hij iemand overtuigt bij die bank of verzekeraar een product af te sluiten. De vrees bestaat dat tussenpersonen daardoor eerder kiezen voor de bank of verzekeraar die het meest betaalt en niet voor het product die het beste bij de klant past. Door het verbod moeten mensen zelf betalen voor financieel advies.

Vorige week sprak ik een pensioenadviseur die al op basis van “uurtje factuurtje” werkt en vroeg hem wat een gemiddeld advies bij hem kost. Je moet rekenen op zo ‘ n 700 euro gaf hij aan. Ik vond dat toch nog wel een heel bedrag en vroeg hem hoeveel mensen bereid waren dat te betalen. Ongeveer een kwart van de mensen vindt dat te duur zei hij en driekwart gaat er mee akkoord ! Niets aan de hand met het nieuwe verdienmodel voor deze pensioenadviseur zou je zeggen,  maar hoe is die 700 euro opgebouwd vroeg ik hem. In de meeste gevallen wist hij binnen een uur wat het beste advies voor de klant was en vervolgens had hij tien keer zoveel tijd nodig om het advies geheel conform wet- en regelgeving uit te werken. Het middel om ‘perverse prikkels’  tegen te gaan lijkt daarmee erger dan de kwaal. De Consumentenbond heeft al aangegeven te vrezen dat mensen met een lager inkomen daardoor niet meer aan advies kunnen komen.

Toen wij in 2002 begonnen met www.verzekeruzelf.nl was de heersende mening dat men advies nodig had bij het sluiten van schadeverzekeringen. Wij bewijzen nu al negen jaar dat de gemiddelde Nederlander prima in staat is om zonder advies zelf zijn schadeverzekeringen af  te sluiten en te beheren. Nu is men opnieuw van mening dat men advies nodig heeft bij zogenaamde complexe producten. Wat zijn dat eigenlijk, complexe producten? Het is mijn stellige overtuiging dat ‘complexe producten’ niet bestaan. Ze zijn complex gemaakt in een tijd toen internet nog niet bestond en aanbieders de macht van de vrijheid van informatie nog niet kenden. Ik heb al software gezien die aan de hand van een paar simpele vragen een goed pensioenadvies kan geven geheel conform wet- en regelgeving. De verschuiving die gaat plaatsvinden heeft naar mijn mening niets te maken met complex maar met de hoogte van de factuur van de adviseur en vooral met het nemen van verantwoordelijkheid.  Als de klant het zelf regelt moet hij namelijk ook de verantwoordelijkheid nemen voor het resultaat en kan hij niemand de schuld geven. Daar staat tegenover; wat je zelf doet kan een ander niet fout doen!

Tags

Frank | Verzekeruzelf

Zet de koers uit.

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close