Zo maak je een website die bezoekers omzet in klanten

Waar we vroeger nieuwe klanten vonden via een advertentie in de plaatselijke krant of door het verspreiden van flyers in de buurt, gebeurt dat nu 9 van de 10 keer online. Een goede website waarop je bezoekers overtuigt om met jouw bedrijf in zee te gaan is dus essentieel. Maar hoe maak je zo’n website en hoe zorg je ervoor dat je gevonden wordt? Wij helpen je op weg!

Een online klantenmachine maken: zo doe je dat

Eerst even een reality check. Als je denkt dat het met ‘een websiteje laten maken’ door een WordPress specialist klaar is, dan heb je het mis. Daarmee begint het pas. Een krachtige website maken die bezoekers omzet in klanten is niet iets dat op een dag klaar is. Het is een proces dat nooit stopt. Ten eerste kan het simpelweg altijd beter en ten tweede verandert je omgeving continu, waardoor ook je website mee moet veranderen. Nu je je daarvan bewust bent, is het tijd om aan de slag te gaan.

Schakel de juiste specialisten in

We gaan er vanuit dat jij bezig wilt zijn met ondernemen en niet met de keuze van de juiste domeinnaam, CMS of inrichting van je website. Schakel in dat geval de juiste specialisten in. Dit is misschien wel één van de beste investeringen die je kan doen. De specialist weet wat het beste bij jouw bedrijf en doelstellingen past. Is je budget beperkt? Wie weet biedt een student of een handig neefje uitkomst. Met deze specialisten kun je van jouw website een klantenmachine maken:

  • Webdesigner: zoals een architect een huis ontwerpt, zo ontwerpt een webdesigner een website. De webdesigner zorgt voor een gebruiksvriendelijk en tegelijkertijd onderscheidend design.
  • Webbouwer: na het ontwerp is het tijd om te gaan bouwen. Zoals het ontwerpen en bouwen ook bij een huis gesplitst is, zo is het ook bij een website. De webbouwer kan je goed helpen bij de technische basis.
  • Online marketeer: deze gaat je helpen aan bezoekers én ervoor zorgen dat zij zoveel mogelijk omgezet worden in leads of klanten. Maar vergeet de online marketeer niet al vanaf het begin te betrekken. De opzet van je website heeft namelijk een behoorlijke invloed op het aantrekken van bezoekers en de mate waarop ze omgezet worden in leads of klanten. Laat de online marketeer daar dus al vanaf het begin over meedenken!
  • Copywriter: goed geschreven, overtuigende teksten dragen veel bij aan het succes van een website. En geloof ons, dit is een vak apart. Nog veel te vaak komen we websites tegen met slecht geschreven, nietszeggende teksten. Zonde, want daardoor klikken bezoekers al bij het lezen van de eerste zin weg. Schakel daarom een goede copywriter in, daar zul je geen spijt van krijgen.

Zorg voor een goede technische basis van de website

Je website is of wordt één van je belangrijkste verkoopkanalen. Zorg dus voor een goede technische basis. Die basis bestaat uit:

  • Een sterke domeinnaam: www.makelaarskantoorvanpuffelenuitamsterdam.nl is geen goede domeinnaam. Waarom niet? Hij is veeeeeel te lang. Probeer je domeinnaam kort te houden. Daarbij is het goed als de domeinnaam, maar ook je bedrijfsnaam, aangeeft wat je doet. Wat dat betreft zit het voorbeeld wel goed.
  • Een toekomstbestendige hostingpartij: je bent van plan om te gaan groeien, toch? Zorg dan ook voor een hostingpartij die met je mee kan groeien. Ook niet onbelangrijk: zoek een partner en geen leverancier. De juiste hostingpartij kan samen met jou je website sneller en veiliger maken, waardoor je eerder hogere posities in Google zult behalen.
  • Een passend Content Management Systeem (CMS): via een CMS regel je hoe je website werkt en eruit komt te zien. Kies daarom een goed CMS systeem dat past bij je bedrijf. WordPress, Drupal, Magento, Wix of een custom made CMS: de mogelijkheden zijn eindeloos.

Plaats overtuigende content

Als het goed is heeft jouw website een doel. Je wil bijvoorbeeld dat bezoekers een product kopen of een contactformulier invullen. Alles wat je op je website plaatst zou aan dit doel bij moeten dragen. Bekijk samen met de online marketeer en copywriter hoe je bezoekers door middel van goede content naar dit doel kunt begeleiden. Een paar tips:

  • Bepaal het doel van de content en zorg voor een duidelijke call to action: elke pagina op je site zou een doel moeten hebben. Je verwacht dat de klant iets doet na het zien van de pagina. Je wilt bijvoorbeeld dat de klant doorklikt naar een bepaald artikel of gegevens achterlaat in ruil voor een nieuwsbrief. Zorg dat de pagina de klant warm maakt voor dat doel en sluit af met een opvallende button (call to action) die de bezoekers naar de volgende stap leidt.
  • Leef je in de bezoeker in: zijn bezoekers er wel klaar voor om van een blogitem meteen door te gaan naar een productpagina? Vaak niet. Probeer je in te leven in de bezoeker en ze niet te snel naar het doel van je website te sturen. Je content zou ze stap voor stap steeds iets verder naar die verkoop of dat offerteformulier moeten leiden. Jij gaat in de kroeg toch ook niet meteen om iemand zijn telefoonnummer vragen?

Verzamel feedback en doe er wat mee

Volgens ons is het verzamelen van feedback hét belangrijkste als je een succesvolle website wil maken en vooral behouden. Hoe weet je anders of je website zijn doel behaalt en bezoekers de website waarderen? Je online marketeer kan je hier goed bij helpen. Probeer zowel kwantitatieve- als kwalitatieve feedback te verzamelen:

  • Kwantitatieve feedback: dit zijn cijfertjes. Hoeveel bezoekers kwamen er afgelopen maand op je site en hoeveel % daarvan behaalde het doel van je website? Deze vragen kun je beantwoorden met behulp van een Analytics programma, zoals Google Analytics.
  • Kwalitatieve feedback: hierbij gaat het om de waarom achter de cijfertjes. Stel je ziet dat veel mensen afhaken op een specifieke pagina op je website. Hoe komt dat? Dat zegt Google Analytics je niet. Dit moet je zelf vragen aan je bezoekers. Dit kan bijvoorbeeld met een programma als Hotjar, waarmee je bezoekers om feedback kunt vragen op door jou gekozen pagina’s.

Is je website een feit? Mooi! Dan ben je officieel ondernemer. Zorg ervoor dat je alle randzaken, zoals je verzekeringen, goed geregeld hebt voordat je website online gaat. Zo kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan.

Heb jij nog een gouden tip voor andere ondernemers die het maximale uit hun website willen halen? Laat dan een reactie achter!

Tags

Stefan | Verzekeruzelf

Optimaliseert de klantreis.

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close